Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av X3oN
Tjena!
Som topic lyder så undrar jag om jag kan sätta på S80 autmatlåda på min v70 där lådan rasade igår
Det gäller dom 6 petade autmatlådorna med tiptronic TF-80SC altså

jag har kollat på båda lådorna och jag kan inte se någon skillnad på dom mer än att det är annat artikelnr.
finns här någon som vet eller rentav testat det jag funderar på?

anledningen till att jag frågar är för att det är 10ggr lättare att hitta en låda med låga mil till en s80 än en v70 och skulle det funkar så har jag en låda redan imorgon så då behöver ni inte fråga det!

Tacksam för svar MVH
Användarvisningsbild
av milktrucker
art.nr?
säker på at det inte är batchnr?

är det ett annat artikelnummer är det något som skiljer, kanske annan utväxling etc.

vad är det för fel på befintlig låda?
av X3oN
[/img]
milktrucker skrev:art.nr?
säker på at det inte är batchnr?

är det ett annat artikelnummer är det något som skiljer, kanske annan utväxling etc.

vad är det för fel på befintlig låda?
Befintlig låda har gått 45000mil växlarna hoppar ur när den blivit varm,
Är nästan säker på att att det är artikelnr som skiljer la upp en bild, det
8 siffriga nr är väl artikelnr? Rätta mig om jag har fel.
Ja jag har funderat på det med, för känns ju konstigt att dom skulle byta artikelnr
Bara för att den sitter på en annan bil
Bilagor
image.jpg
image.jpg (157.96 KiB) Visad 265 gånger
Användarvisningsbild
av milktrucker
Den används i XC70/90 samt i personbilarna, dvs det är minst 2 olika däckstorlekar(läs omkrets). Tror XC90 har söttre än XC70 också. Därför finns det olika utväxlingar på lådorna.
Vill minnas att S80 inte delar däckdimensioner med syskonen V70/S60 utan har storleken större däck.

btw, byt solenoid på befintlig låda så ska du se att den växlar rätt igen. Den är lätt att byta och inte överdrivet dyr heller. Läs ut felkoder från lådan så får du se vad som är fel. Finns lite olika solenoider att välja på, dessa styrs också av en tempstyrd sensor. Vad det nu än må vara kan det vara värt att kolla om det är sensor eller solenoid.
av X3oN
milktrucker skrev:Den används i XC70/90 samt i personbilarna, dvs det är minst 2 olika däckstorlekar(läs omkrets). Tror XC90 har söttre än XC70 också. Därför finns det olika utväxlingar på lådorna.
Vill minnas att S80 inte delar däckdimensioner med syskonen V70/S60 utan har storleken större däck.

btw, byt solenoid på befintlig låda så ska du se att den växlar rätt igen. Den är lätt att byta och inte överdrivet dyr heller. Läs ut felkoder från lådan så får du se vad som är fel. Finns lite olika solenoider att välja på, dessa styrs också av en tempstyrd sensor. Vad det nu än må vara kan det vara värt att kolla om det är sensor eller solenoid.

Summa sumarum? Går det att köra med s80 lådan och det blir annan utväxling, eller kommer bilen att säga ifrån?

Var ute och kollade felkoder, har en simpel felkodsläsare borde nämnas.
Starta bilen och läste av, fick "incorrect gear ratio 4th gear"
Nollade och körde en sväng tills den vallade ur, då fick jag bara felet "incorrect gear ratio"
Frågan är hur ventilpaketet, momentomvandlaren, etc är efter 45K mil

Tack för mkt bra svar förresten

You should be kicked out from this forum, head fir[…]

Hurra. Äntligen en som förstår att[…]

Låter bekant, kolla att inte Support Air Val[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 2020 […]