Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
CANBus skrev:ÄR lådan "slut" så byter man växellåda enligt utbytesrutin.
Sätten är oändliga att få en automatväxellåda att upphöra fungera.
Har du haft bilen sen ny så står jag mig frågandes hur du behandlar din växellåda? Är bilen trimmad?
som sagt det är lätt att säga att "ska inte en låda hålla längre än 12000 mil?"!!
Jag kan bara säga, jo den håller bra mycket längre....om man sköter grejjerna.
misssköter man den så minskar chanserna katastrofalt att få en väl fungerande automat att hålla mil efter mil.
Det är sådant här som gör att jag aldrig kommer att köpa automat.

"om man sköter grejjerna"

De nya automater jag har tittat på går ju inte att "sköta",

filterbyte = omöjligt.

Oljebyte = knappt möjligt för bara 50% går att tappa ur. man får byte 20 ggr för att det ska bli något.

Byte av slitdelat = omöjligt då de flesta nya automater bara lagerförs som en enhet.

Nu kör jag ju aldrig på bana en drar släp vilket kan vara precis lika jobbit för lådan.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
Har du haft bilen sen ny så står jag mig frågandes hur du behandlar din växellåda? Är bilen trimmad?
som sagt det är lätt att säga att "ska inte en låda hålla längre än 12000 mil?"!!
misssköter man den så minskar chanserna katastrofalt att få en väl fungerande automat att hålla mil efter mil.

filterbyte = omöjligt.

Oljebyte = knappt möjligt för bara 50% går att tappa ur. man får byte 20 ggr för att det ska bli något.

Byte av slitdelat = omöjligt då de flesta nya automater bara lagerförs som en enhet.

Nu kör jag ju aldrig på bana en drar släp vilket kan vara precis lika jobbit för lådan.
olje byte är inga problem, jäte lät att byta 100% av oljen. (det är bara du som gör fel!)
vad är det som säger att inte an manuell låda kan rasa?

lådans slit delar, förutom oljan, brukar hålla längre än bilens slivs längd, jag har inte hörtalas om nån som slitit ur slit delarna!!!
av Gialloturbo
CarMan skrev:
Gialloturbo skrev:Det låter som bilen har tappat oljetryck i någon tätning, och börjat slira på lamellerna vars materiel hamnar i filtret.
Detta sätter stopp för all olja och bilen "frihjular"
Volvo definerer detta som en "slut låda"
Jag säger nytt oljefilter,tätningar,spolning av lådan och du är ute igen.

Tveka inte att maila om du vill ha hjälp med renovering!
[email protected]
Mvh stefan
byte av olje filter går ej att göra utan att plocka isär lådan!!!

----------------------------------------------
vist brukar lådorna hålla längre, men dom är ju o andra sidan inte konstruerade för ban körning!
(ofta kör man mad trimmade bilar när man kör på bana)

Har du otur måste man knäcka lådan..
Jag vet att s80 modellerna har ett oljetråg så på dem kommer man åt filtret underifrån.
850,s70,v70 däremot sitter filtret mitt inne i lådan.
är det inte sama låda på s80-s60? nån som vet?
Användarvisningsbild
av CarMan
Gialloturbo skrev:
CarMan skrev:
Gialloturbo skrev:Det låter som bilen har tappat oljetryck i någon tätning, och börjat slira på lamellerna vars materiel hamnar i filtret.
Detta sätter stopp för all olja och bilen "frihjular"
Volvo definerer detta som en "slut låda"
Jag säger nytt oljefilter,tätningar,spolning av lådan och du är ute igen.

Tveka inte att maila om du vill ha hjälp med renovering!
[email protected]
Mvh stefan
byte av olje filter går ej att göra utan att plocka isär lådan!!!

----------------------------------------------
vist brukar lådorna hålla längre, men dom är ju o andra sidan inte konstruerade för ban körning!
(ofta kör man mad trimmade bilar när man kör på bana)

Har du otur måste man knäcka lådan..
Jag vet att s80 modellerna har ett oljetråg så på dem kommer man åt filtret underifrån.
850,s70,v70 däremot sitter filtret mitt inne i lådan.
är det inte sama låda på s80-s60? nån som vet?

fel. fel . fel....

det är endast S80 med den raka sexan som har en 4-stagad låda i en något äldre konstruktion & den har tråg. tyver får man inte samma fina komfort med denna låda då den endast är fyrstegad
av JK24T
Hmm på tal om automat, har själv en GT-låda som ibland uppför sig lustigt, klonkar och växlar lite fel ibland.
Provade däremot en "premium bil" :) med DSG-lådan... hatten av för VAG, det bästa av två världar, mycket precisa växlingar med full drag samtidigt. Visst jag vet att det det inte är en "Automat" men ändå... har ni inte provat så gör det !!
Undrar när Volvo kommer med något liknande, om 20 år kanske ! :)

- Johan
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:

filterbyte = omöjligt.

olje byte är inga problem, jäte lät att byta 100% av oljen. (det är bara du som gör fel!)
vad är det som säger att inte an manuell låda kan rasa?

lådans slit delar, förutom oljan, brukar hålla längre än bilens slivs längd, jag har inte hörtalas om nån som slitit ur slit delarna!!!
Bara mekat BMW lådor och där rinner bara 50% av oljan ur. Ska du tömma lådan helt måste du "sära på den" för att tex tömma converterhuset.

Har kanske fel om manuella lådor, har ALDRIG varit med om en rasad manuell låda någonsin. Men men ni har säkert rätt att med den taskiga kvalite man använder nuförtiden kan de säkret också rasa. Jag är ju van vid hur det var förr...
Användarvisningsbild
av CarMan
även om du tar en gammal gm låda eller nått med tråg, så får du inte ut alla olja då ite allt ligger i tråget!
det är fel metod, i volvos lådor dom idag andvänder så får man var ut en tredjedel av oljan om man tror att ett olje byte inebär att tappa ur oljan som riner ut avtappningsplugen o fylle på är ett olje byte. bättre att följa anvisningerna på hur man ska göra istället. & detta intebär inte att lådan delas eller nått annat dyrt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Men är det någon ide att byta olja om man inte byter filter på samma gång ???
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:Men är det någon ide att byta olja om man inte byter filter på samma gång ???
ja!!!
filtret i en automat låda är inte av samma typ som i en motor & oljan i an låda smuttsas inte ner på samma stää som i en motor heller...

Jag har en dieselbil och en ren elbil. Det blir un[…]

Oljesticka brukar finnas även om där &au[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Var[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du skruvat ur stiften och kollat hur dom ser u[…]