Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
croos skrev:Hur lång tid/sträcka är det awd efter att framhjulen har fått grepp igen på en haldex xc70?

Jag har faktiskt ingen aning.
man bilen vet ju den exakta hastigheten på varje hjul, så gisningsvis så kopplas den ur, när alla 4 hjulen har samma hasntighet.
är det halt så har ju sällan höger & vänsterhjul på samma axel samma hastighet.
av croos
men i såfall kan det i teorin bli ett himla ur/i koplande av 2wd/4wd om det är för halt för 2wd men inga problem med 4wd.....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Japp, har skrivit massor om det i en annan tråd.

Bilar jag kört med 4wd som Audi Torssen quattro, Subaru, gamla BMW med kontinuerlig 4wd tex gå mycket jämnare då 4hjulsdriften inte behöver hoppa i/ur hela tiden. Helt annan körkänsla om man pressar bilen på halt underlag.
Användarvisningsbild
av CarMan
croos skrev:men i såfall kan det i teorin bli ett himla ur/i koplande av 2wd/4wd om det är för halt för 2wd men inga problem med 4wd.....

Jag vet som sagt inte hur det är styrt. men om det är halt, så komer man i de flästa fall ha nått hjul som går fortare. så det blir inte så mycke i o ur.
& om det nu blir det, vad gör det då? fråga nån som faktiskt äger en sån bil, så märker du att det inte är ett problem.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
croos skrev:men i såfall kan det i teorin bli ett himla ur/i koplande av 2wd/4wd om det är för halt för 2wd men inga problem med 4wd.....

Jag vet som sagt inte hur det är styrt. men om det är halt, så komer man i de flästa fall ha nått hjul som går fortare. så det blir inte så mycke i o ur.
& om det nu blir det, vad gör det då? fråga nån som faktiskt äger en sån bil, så märker du att det inte är ett problem.
Du kan fråga mig för jag äger en Haldex AWD....

Nej som CarMan säger, det är inget problem, men Haldex AWD är inget bus-system, det är ett superbra hjälpsystem när det är halt så man inte fastnar tex, eller behöver lite extra driv genom moddsträngarna vid omkörning.

Men om man vill busa och dra på och sladda genom kurvorna ska man inte välja Haldex för man känner när det kopplar ur/in, tror inte det är hälsosamt för haldexen heller.
Användarvisningsbild
av CarMan
nu beror det oförsig på vilket kaldex system man har, hur mycke man känner & hur det jobbar (samt vilken mjukvara man har)
den senaste (generation 4:a) har ju enbart elektriskpump, så den är ju snabbare & kan kopplas in utan att nått hjul allt spinner...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:nu beror det oförsig på vilket kaldex system man har, hur mycke man känner & hur det jobbar (samt vilken mjukvara man har)
den senaste (generation 4:a) har ju enbart elektriskpump, så den är ju snabbare & kan kopplas in utan att nått hjul allt spinner...
Spelar ingen roll hur ny mjukvara du har, eller hur många elektriska pumpar du har, det är hårdvaran det hänger på....

Alla haldex saknar mellandiff (det är mellandiffen som gör att fram och bakaxel kan snurra olika fort och ändå driva), eftersom Haldex saknar mellandiff kan inte alla hjulen driva mer än en liten stund, sen måste den kopplas ur annars måste den stackars haldexkopplingen slira.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw