Hasse53 skrev: ↑lör 16 aug 2025, 15:35
En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Marelli spjällhus som förr eller senare börjar strula. Orginalspjäll har vit etikett och spjäll utbytta på garanti av Volvo har gul etikett. Gulmärkta spjäll kan också krångla.
Det gäller att få tag i ett Atech2-ombyggd spjäll där potentiometrarna är ersatta med beröringsfria givare.
Håller för evigt.. förhoppningsvis (ta i trä)
Ombyggda spjäll borde gå att hitta på skroten. Känns igen på att de är sprayade med silverfärg och har någon slags Atech-etikett. Annars kan man skicka in sitt spjäll för ombyggnad.
Urtrampningslagret är en annan svag punkt, kan börja kvittra redan vid 20-30k. Lagret/slavcylinder är i sig ingen dyr grej, problemet är att det går åt uppemot 8 timmars arbetstid att ta isär motor och låda för att komma åt att byta. Då byter man förstås koppling och kanske tätningen mot vevaxeln samtidigt. Behöver jag säga att det är en dyr fix?

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 66100 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong? Den är ju knappt inkörd

Service #34 klar. Borde pyssla om drivaxlarna innan vintern slår till.. och kanske kladda på rostskydd lite här och där