Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick felkoder till spjällhuset på vår XC90 2.5T 2004, trots att den bara gått 36000mil. Fick Motorprestanda nedsatt, potentiometer 2-fel osv osv osv.
Bytte till ett beg. spjällhus från likadan som gått 17000. Samma Boschnummer och Volvonummer. Felkoderna försvann, men det blev inte helt bra.

Efter bytet så är tomgången orolig men bilen är körbar. Efter ett tag dyker nya felkoder upp som jag läser av med iCarsoft. 261A och 262A "Long-term fuel trim". Bilen går dock helt ok men på tomgång är den "orolig" och "nervös".
Efter ytterligare ett tag dyker även 981A "Engine Control module (ECM). internal fault" upp och "Motorprestanda nedsatt" tänds.

Kan radera koderna, men då stannar bilen. Startar den igen och kan köra på samma sätt igen som ovan men 261A och 262A återkommer.

Era bästa tips och trix? Behöver man köra bilen långt för att lära om all ny data pga nytt spjällhus? Adaptionen görs ju vid varje tändning och jag lät Bilia göra det i Vida också för att vara säker på att det var gjort.
Låter som insugsläckage, jag hade provat testa det med en rökmaskin. Eller om du vet med dig att du kanske inte helt 100% fick dit någon slang rätt
Det enda jag reagerar på nu är "orolig tomgång."

När jag mekade med bilen vid ett tillfälle så råkade jag bryta av en del som tillhör en slang som går till någon del ovanför spjällhuset (minns inte vilket). Denna lilla plastdel satt på plåtens undersida ovanför kylaren väldigt nära huvlåset.

Detta resulterade i just orolig tomgång.
Behöver alla tips just nu... Ska kolla upp den lilla plastdelen.

Har som sagt bytt spjällhus. Har rengjort LMM och har även testat med en annan med exakt samma resultat.
Har nu även plockat ner VVT-solenoiderna. De kärvade, men funkar nu. Vet dock inte hur mycket de ska öppna när man slår på spänning.
Kamvinkegivaren ger 0-5V när man tar bort/lägger mot metall på givaren. VAD ÄR MATNINGSSPÄNINGEN TILL DEN? Jag mäter den till ca 5V, förväntade mig 12V (utan att veta varför).
Har mätt upp alla tändspolar, men det kan såklart vara fel på någon ändå.
Har INTE trycktestat vare sig insugssidan/turbosidan eller vacuumslangar, har dock försökt leta efter läckage rent visuellt.

Motorn misständer ibland i tomgång och är just "orolig". Det är nästan omöjligt att sakta gasa upp och hålla t.ex. 1500 varv.
Lysena lyser inte stadigt i tomgång.
När motorn är varm så driver tomgången upp mot ca 1400 rpm. När jag testkör den så håller den 40 utan att behöva gasa. Men sedan kan den gå ner igen för att åter sakta öka.

Vad ger stopp i vevhusventilationen för symtom?
Finns det ventiler i vacuum sidan som är värt att kika på?
Bör jag byta tändstift? Bytte i mars i år, men det var Biltemastift.... håller de måttet?
Bör jag testa att köpa en tändspole och flytta runt för att se om det blir skillnad?
Spridare? Hur kan jag kolla dem?
SirK skrev:Kamvinkegivaren ger 0-5V när man tar bort/lägger mot metall på givaren. VAD ÄR MATNINGSSPÄNINGEN TILL DEN? Jag mäter den till ca 5V, förväntade mig 12V (utan att veta varför).
Batteri spänningen är 12V (eller upp till 14V beroende på) men systemspänningen är 5V.
Jämför hemma, du har 400V (380V) in till huset (lägenheten) men 240V (220V) "i sladden"
Låter som en vakumproblem...iallafall för orolig tomgång.
Kolla alla vakumslangar.

Prova med startgas ( före turbon ) för att se om varvtalet går upp. (skall det inte göra om du såklart inte kör startgas direkt vid luftintaget såklart )
Spreja lite tvållösning (efter turbon) för att se om det bubblar ut luft.
Ska testa med startgas och tvållösning. Återkommer med hur det gick.
Den går tämligen bra under acceleration. Det är i jämn fart och i tomgång som den känns nervös/orolig med små misständningspuffar ibland.
Har försökt gå igenom slangar och rör men inget nytt har dykt upp.
MEN jag ser att lufttemperaturen i insuget var 18 grader när bilen var kall och det var 2 grader utomhus. Kan den skillnaden göra så att blandningen blir så fel att den får ojämn tomgång och misständer då och då?
P0171

Hej! V50 2,4 2005 Jag har fått felkoden P017[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]