- tis 24 nov 2020, 20:33
Anette62: Sådana uttalanden från besiktingsmän har jag hört några gånger. Dom anser, eller tycker, eller tipsar om att någon styrled eller något annat i framvagnen är på väg att bli dåligt. Det har jag fått höra på dom två tidigare bilarna som jag har haft. (En 245 -92 och en V70 -08) När jag sedan har berättat det för en verkstad i samband med service eller andra reparationer, har dom svarat: "Det är inget fel på din framvagn. Vi har både provkört och kontrollerat, men allt är som det skall vara!" Betänk att en verkstad skulle ju kunna säga att dom har bytt XYZ och kanske göra det också bara för att ta mer betalt. Men det har dom alltså inte gjort.
Så nästa gång en besiktningsman säger något om din bil, men inte skriver det i protokollet, åk till en verkstad (som du litar på) och bed dom kolla om det verkligen stämmer.
Ett annat sådant exempel var att dom tyckte att underredet började rosta på 245'an. Den bilen var galvaniserad i halva karossen upp till kromlisten. Jag tittade efter själv. Det som man med lite god vilja, dålig belysning och svag syn skulle kunna misstänka för att vara rostprickar, var Tectyl!!! Jag hade låtit byta ut dragkroken något år tidigare, den var rostig. Efter bytet sprayade jag generöst med Tectyl runt och på fästena och på balkarna i bakändan på bilen.