Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zane_73
När mätaren står ett sträck ovanför rött måste jag tanka för att vara säker på att bilen ska starta.
Upplever inte att den var sådan från början utan att det kom efter ett halvår.
av Johnny123
Då färddatorn visar ca 150-160 km till tom tank så är det absolut dags för mej att söka efter en dieselpump om jag vill att den skall starta, vid ca 70-120 km till tom tank stannar bilen oberoende vad jag gör...
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Det låter ju fantastiskt att man kan ha 20 liter soppa i tanken som inte är till någon nytta mer än att den skvalpar omkring där i botten. Hoppas dom bygger in den funktionen i alla bilar! ;)
av Djinn
Johnny123 skrev:Då färddatorn visar ca 150-160 km till tom tank så är det absolut dags för mej att söka efter en dieselpump om jag vill att den skall starta, vid ca 70-120 km till tom tank stannar bilen oberoende vad jag gör...
Vafan, nu blir ju jag nervös.
Har kört 73 mil och färddatorn säger 32 mil till tom tank. Menar du att jag måste tanka redan efter ca 90 körda mil? :-O)
Usch vad dåligt. :wink:
av Johnny123
Djinn skrev:
Johnny123 skrev:Då färddatorn visar ca 150-160 km till tom tank så är det absolut dags för mej att söka efter en dieselpump om jag vill att den skall starta, vid ca 70-120 km till tom tank stannar bilen oberoende vad jag gör...
Har kört 73 mil och färddatorn säger 32 mil till tom tank. Menar du att jag måste tanka redan efter ca 90 körda mil? :-O)
Jag tycker oxo att det är ganska dåligt, med full tank har jag ca 1250-1300 km till tom tank (enligt färdatorn). Men jag kan inte KÖRA 1250 km därför att jag blir stående på vägen efter ca 1100-1150 km... :shock:

Efter att ha blivit stående på vägen 2 gånger nu så tankar jag alltid senast vid 200 km till tom tank.
av Djinn
Jo, lite dåligt är det allt.
Köpte bilen i måndags och måste alltså tanka redan innan jag haft den en vecka.
Går sådant på garantin tro :lol:
Användarvisningsbild
av Momentum
Johnny123 skrev:
Djinn skrev:
Jag tycker oxo att det är ganska dåligt, med full tank har jag ca 1250-1300 km till tom tank (enligt färdatorn). Men jag kan inte KÖRA 1250 km därför att jag blir stående på vägen efter ca 1100-1150 km... :shock:

Efter att ha blivit stående på vägen 2 gånger nu så tankar jag alltid senast vid 200 km till tom tank.

Då man tankar så är det den beräknade sträckan man kan åka baserat på den genonsnittliga förbrukningen just då

Om man fisåker 10 mil först i 70 innan man tankar och sen eldar på i 150 efter att man tankat så förstår alla att det inte blir riktigt samma actionsradie som färddatorn beräknade

Båda mina bilar går fortfarande då färddatorn visar ----- som kvarvarande körsträcka, (en V70-170 och en D5:a)
Användarvisningsbild
av Loner
Momentum skrev:Om man fisåker 10 mil först i 70 innan man tankar och sen eldar på i 150 efter att man tankat så förstår alla att det inte blir riktigt samma actionsradie som färddatorn beräknade
Delvis sant, man kan ju inte lita på antalet km kvar vid full tank, datorn använder ju medelförbrukningen dom sista 3 milen för att beräkna hur långt man kommer på det som är kvar i tanken.

/L

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]