Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s80
körde som vanligt till jobbet och trampade kick-down men helt plötsligt efter suget så att säga dyker det upp felkoder såsom kör sakta service omg. samt emmisioner service erfodras..till en början blinkar lambda lampan men senare lyser den konstant...bilen börjar gå ojämt även vid tomgång....

körde in bilen till bilia för avläsning och där konstateras att misständning på cylinder 3...

vad kan ha gått åt he-vete??

bilia hann inte kolla på detta hade bilar före...men bilen står kvar och man skall inte köra med detta förstår jag...

han pratade om i värsta fall topplockspackningen..men hur kan denna gå??

har aldrig haft problem med detta....

kan även vara spridare,tändspole,tändstift...tändstiften är bytta för ca 6 månader sedan...

bilen rök ingenting var som vanligt men jag skulle vilja ha ngn som gör ngt inlägg ang.detta problem...ngn som vart med om samma symptom kanske??

bilen är en volvo s80 t6 1999
av NCR
Kör du med Etanol?
Användarvisningsbild
av greeeken
hur långt har bilen gått?
Användarvisningsbild
av s80
bilen går på vanlig soppa,dvs bensin bilen har gått 18.100mil
Användarvisningsbild
av Whisky
Uj, uj... Inte för att jag vill skrämma upp dig, men i värsta fall kan det vara en bränd ventil... Råkade ut för detta och symptomen var att servicelampan för emmissioner tändes titt som tätt, bilen gick ojämt på framför allt tomgång och kompressionen sjönk med 4-5 bar i en cylinder (ettan). Be dem kolla upp kompressionen. En bränd ventil går på c:a 16 000 att fixa, men i mitt fall var de även tvungen att byta toppen. Kalaset slutade på 26 000 pengar med en begad topp. Turligt nog hade jag garati på bilen kvar efter köpet, så säljaren stog för festen! :-))

Lät oss dock hoppas att du inte "knäckte" någon ventil, utan att det bara är en tändspole som pajat. Tädstiften torde det ju inte vara om du nyss bytt. Du skulle ju även kunna fått fukt i en tändstiftsbrunn efter en motortvätt... men eftersom felet kom efter en urtrampning och bilen gick bra innan tror jag tyvärr inte på det...

Lycka till!
Användarvisningsbild
av s80
bilen gick bra innan och har aldrig fått upp meddelande om detta symptom, så det borde vara tändspolen..bilia ringde imorse och trodde på tändspolen eftersom den säger att misständning cyl 3.den är beställd.när dom bytte tändstiften så skiftade dom på tändspolen från cyl 3 till 6

bilen gick ojämt och trodde att det var tändstiften och det var det denna gång....

så lätt skall väl man inte kunna bränna ventiler väl??? :twisted:
Användarvisningsbild
av Whisky
s80 skrev: så lätt skall väl man inte kunna bränna ventiler väl??? :twisted:
Nej, men som den berömda klyschan lyder: "shit happens". En partikel, sotflaga eller nåt skräp som lostnat och/eller som filtret släppt igenom kan potentiellt se till att en ventil stryker med. Men det är maximal otur!

...Så nu hoppas vi på tändspolen och det låter ju även troligt att den är boven i dramat!
Användarvisningsbild
av s80
vi får hoppas på detta eftersom jag aldrig haft detta problem innan..man tycker att den skulle gått lite dåligt en längre tid men detta kom bara så!
Användarvisningsbild
av s80
felet löst det var tändspolen tack för alla inlägg!
av kinell
vad kostade en tändspole samt går bilen som den ska nu...jag har samma fel

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]