Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av exup
#116442
Jag har gjort några nattkörningar nu och jag tycker att mitt halvljus(Bi-Xenon) är skitdåligt,kan det vara så att sänkningen av bilen har gjort det lägre?Nån annan som har sänkt sin bil och fått justerat lyktorna?Teoretiskt sett så är det ju logiskt.
av Frigge
#116462
Det är många som monterar nivågivararmen/Givaren i bakvagnen FEL efter en sänkning, då blir det dåligt ljus.
Är det så att din inte sitter fel kanske en kalibrering och grundinställning kan hjälpa.
Användarvisningsbild
av exup
#116529
Frigge skrev:Det är många som monterar nivågivararmen/Givaren i bakvagnen FEL efter en sänkning, då blir det dåligt ljus.
Är det så att din inte sitter fel kanske en kalibrering och grundinställning kan hjälpa.
Ok,ska ringa till Rejmes och kolla va dom säger.
Användarvisningsbild
av Jan B
#120490
Xenon halvljuset upplever jag också som kort räckvidd. V70 04 AWD
Har en kompis med samma åsikt på en V70 R 04
Användarvisningsbild
av Lilja
#120503
Har också samma åsikt på min XC
av perbo
#120603
Nu er det vel inte så at ljuset på faceliftmodellen 05 och fram, er mindre bra end på tidigare modeller ? Min 03´er med halogen tycker jeg har et mycket bra ljus.
av rob.nilsson
#120657
Jag har en -04 med Bi-xenon tycker också att ljusbilden är dålig.
Det blir en sån stor kontrast mellan upplyst och ej upplyst område
en skarp linje på nåt vis. men helljuset är alla tiders.
Senast redigerad av 1 rob.nilsson, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ER
#120676
Det skall vara en skarp linje mellan ljus/mörker och efter att ha anpassat sig efter den tycker jag det inte är nåt problem längre. Man kan ändå inte utnyttja den upplevda längre siktsträckan pga att den både blir smalare och med skumt belyst så man kan inte veta om det är en svart katt eller bara taskigt upplyst i dikeskanten så det man upplever är till ingen nytta så för min del så föredrar jag hellre väl upplyst om än det kan upplevas kortare än taskigt upplyst sträcka på hela ytan.
Ljusbilden med konvertering i halogenstrålisar var sämre med ströljus samt diffus gräns vilket ledde till att dom måste ställas ner ännu mera vilket ger ännu sämre ljusbild utan att blända, inte alla som insett detta så dom åker omkring och bländar andra i parti och minut. Ett bevis för att sakerna inte är gjorda för varrandra.
Helljuset tycker jag är ok och ett hållbart alternativ till biltemas "extraljus" som inte gör nåt tillskott pga mycket dåligt ljusflöde/ljusbild. dock ser jag bixenon inte på något sätt som ett alternativ till riktiga extraljus för dessa kan prestera betydligt bättre och bixenon är ingen större match för navigator blue ens med halogenlampor på ynka 55W, hade tråkigt så jag gjorde ett litet snabbtest mellan skillnaden 55W/100W i dom innan dom byggdes om och då såg man klart och tydligt när man stängde av och slog på extraljusena med kanppen i kupén, med 45W xenon i dom så behöver man väl inte säga om det märks eller ej?
EDIT: Bara jag som upplever att forumet strular om man måste skynda sig att skriva för att inte få felmeddelande?
av turbomart
#120701
Jan B skrev:Xenon halvljuset upplever jag också som kort räckvidd. V70 04 AWD
Har en kompis med samma åsikt på en V70 R 04
Ni får väl köra det gamla EPA-knepet, släng in några 100 kilo cement i skuffen (R)

Mitt halogen-halvljus pekar upp i trätopparna om jag sätter ljusviddsregleringen på nolläget (högsta läget).

Å förresten verkar forumet ha en dålig dag idag. Mycket fellmeddelanden.

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]

Däck dimensioner

Volvo 940 sänkt med orginal turbo fälga[…]