Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnet182
För ett tag sedan så började bilen, som är en s60 D5 2002 tok koka, samtidigt som värmen i kupén försvann. Jag fick då tipset att vattenpumpen lagt av, vilket lät som en trolig orsak, och jag rusade iväg och inhandlade ny pump och kamrem.
När jag tog loss den gamla pumpen så fick jag ut något som enklast kan beskrivas som gelé.
Fick en förklaring att det kan bli så när man blandar olika sorters glykol.
I vilket fall som helst så spolade jag efter bästa förmåga ur systemet, ink värmepaketet monterade nya komponenter minus termostat, då min tanke var att köra nån vecka med rent vatten för att "skölja" systemet ytterligare.
Jag lade därför inte märke till hur mycket vatten som gick i, utan jag fyllde tills det var fullt.
När det sedan var dags för glykol och termostat (spolade en gång till för säkerhets skull) blev jag lite konfunderad över att det bara gick i 4.5 liter kylvätska, men sedan var det fullt... [FACE SCREAMING IN FEAR]
Jag misstänker att det finns ytterligare 7-8 liter gelé i motorn.
Så nu till frågan... Hur får man ut det, när spola ur med slang inte funkar? Lyfta toppen och skrapa varje kanal för hand?
Jag kan ju inte vara först med detta dilemma... (hoppas jag)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
av Ceska
Om jag minns rätt så finns det en avtapningsventil i bakkant på motor, mot torpedvägen, just för att tappa ut vätska vid byte av vattenpump. Ta loss flera slangar och kika in om det finns gele kvar. Förmodligen det orsakades att det läckte någostans och man slog i läcktätare.
av MickeM
Jag tror också att du inte fått ur all kylvätska.
Skulle du ha så mycket "gele" skulle den överhetta.
Ingen ciirkulation alls ju.

Gelen tror jag också är nått eget hittepåmedel för tätning.
Ingen köpt produkt.
Kanske sabotage också, om nån tidigare ägare haft ovänner....

Blanda glykolsorter har jag sett bli missfärgad kylvätska, liksom brunaktig.
Lätt fixat med kylvätskebyte.
Aldrig sett gele.
av Ceska
Jag skulle slå i Radiator flush för att bli av med så mycket av gelen som möjligt då tom löckage ska kunna vissa sig om sådant fanns.
Användarvisningsbild
av Magnet182
blir bara så fundersam... hade ju loss pumpen och termostaten, spolade så gott jag kunde inklusive den ena slangen som sitter på EGR kylen (för att tvinga vatten in i och igenom värme elementet för kupen) genom kylen och expansionskärlet tills det kom RENT vatten
hade inne fingrarna så långt det gick innan jag satte tillbaka pumpen.. och enligt haynes rephandbok så skall systemet ta ca 12 LITER... det fattas då 8! liter som inte rann ut varken av sig själv eller med vatten/tryckluft.
(12 liter tycker jag låter mycket, men även om det skall vara 8-9 liter som i nyare volvos, så fattas ju iaf minst 4 liter.
kan också nämna att nivån i expansionskärlet sjunker under min ibland när jag kör, om detta beror på att vätska kokar bort vet jag inte, men så fort den kallnat så stiger den något, fast nån dl går i emellanåt..

Men om ingen annan har erfarenheter av gele, och hur man lättast rensar bort den får jag väl lyfta toppen så jag kommer åt ...
av Rådlös
Lite förtydligande: Om man blandar Etylenglykol och Propylenglykol så blir det en brun sörja som kan misstas för rost i kylarvätskan. Eftersom vi antar att din bil har en aluminiummotor så kan det knappast i praktiken bli någon brun rost av aluminium. Aluminiumoxid är vitt. Ryktesvis har jag hört (läst) att när det blir missfärgning i rostbrunt så kan det också bildas slamklumpar. Men aldrig sett detta i något säkert bevis. (Jag har i och för sig inte sett allt heller) Så jag tror nog mera på dom hypoteser du har fått om någon kylartätning?

Nu är det så här att Propylenglykol är tämligen dyrt och högst ovanligt. Etylenglykol (den andra, giftiga sorten) är mycket vanligare och klart dominerande.

Och att köra på rent vatten är ett rent misshugg. All glykol som är avsedd för motorfordon som frysskydd har ett korrosionsskydd. Det är till för att skydda metallytorna och fungerar på alla metaller som är tänkbara i sammanhanget. Så risken finns att man gör mer skada genom att köra på rent vatten. Nu kan du ha haft lite tur för det här korrosionsskyddet kan ligga kvar på metallytorna i motorn och eventuellt skydda lite grand. Så i bästa fall har du klarat dig.

Det vanliga numera när man skall skölja ur kylsystemet i en bilmotor, är att först lägga i en diskmaskintablett eller två i kylsystemet. Sedan varmkör man motorn ordentligt och lite till för säkerhets skull. Sedan sköljer man med generöst mycket och rent vatten och även där, lite extra. Därpå fyller man med glykol/vattenblandning 50/50. Vänta inte med detta för om man har sköljt grundligt så står det ju ändå kvar lite rent syremättat och friskt vatten i "något hörn" och angriper metallen. Så på med glykolvatten så snabbt som möjligt. Det är däri som skyddet finns.

Detta tipset gäller framförallt gamla gjutjärnsmotorblock! Hur det fungerar på aluminiumblock med diskmaskintabletter vågar jag inte gå i god för. Det kan gå bra, men det kan också bli förödande. Diskmaskintabletter innehåller i huvudsak kaustiksoda, men även något medel som avses skydda metaller inne i diskmaskinerna. Så länge ingen kan säga att det skulle skydda ett aluminiumblock så kanske man i stället borde använda sådan kylarrensmedel som säljs på bensinstationer och bilprylvaruhus. Där framgår det på förpackningen om det är avsett för aluminiumblock eller inte. Men det är bara att hoppas på att det löser upp din gelemassa så att du kan spola ut den.

Läs även den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=37894
Där finns mycket bra info att ta till sig. Även lite svar på dina funderingar om vart allt vatten har tagit vägen.
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pr[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det