Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#595558
Jahopp! När jag väl fått ordning på bromsslangar och ok så kommer nästa problem... har varit lite "glapp" vid ljusvredet (inte spaken utan den till vänster) och för en vecka sedan gav den upp helt!

Kollade på skroten och dom hade ingen till fas1 utan bara till fas2 så jag plockade isär den och kollade. Visade sig rätt snabbt att den fjädrande plattan hade bränt fast i plasten och en av kontaktytorna var lite för nedsjunken för att det skulle få bra kontakt!
Fixade loss "fjäderplattan" och smörjde lite försiktigt så att den skulle gå lättare, petade upp kontaktplattan som var fastsmällt med och det fungerade kanon... tills ikväll... på väg hem från jobbet började det lukta lite väl mycket smält plast och jodå... plötsligt slocknade lyset frammåt!
Fick helt enkelt köra genom att hålla inne ljustutan för då fungerade ju hellyset i alla fall, men upptäckte att instrumentbelysningen slocknade då! Säger bara att det var tur jag hade mindre än 1km hem på min lilla skogsväg, annars hade det blivit spännande!

Nåja, nog med bakgrundshistoria, den ena plattan är ju lätt att se vilket stift det är och jag mätte mig fram till det andra på baksidan (se bild)... min fundering är ju nu om man kan koppla förbi hela vredet egentligen med en skarvklämma på respektive sladd och möjligtvis en hängsäkring? Det kommer ju inte att gå stänga av halvlyset men om jag sparar 600:- så kan jag nog leva med det!

Bild
Tror att det smög sig in ett fel, Platta A är inte på +B utan på 31.Bild
#595600
Skall du någon dag sälja bilen och det då finns fullagningar så sänker det priset mer än kostnaden att laga rätt.

Mvh GK
#595648
rudarmy skrev:köp på skroten..(bildelsbasen.se)
VIKTIGT! måste vara exakt rätt artikelnummer annars funkar det ej!!

mvh bengt
Problemet är att det inte fanns en enda till min Fas1 inne på skroten och dom har gjort om modellen till fas2 så den passar inte... det är ju rätt mörkt numera så hade behövt fixa det rätt snabbt med! Därför funderade jag på att bygga om lite!
gnestakalle skrev:Skall du någon dag sälja bilen och det då finns fullagningar så sänker det priset mer än kostnaden att laga rätt.

Mvh GK
Jo absolut, men en skarvklämma är inga större problem att plocka bort när jag väl hittar en ny ljusomkopplare till ett vettigt pris!

Fortfarande nyfiken om ni tror att det fungerar... hittade vad jag tror är rätt kopplingsschema, jag antar att kopplingen som heter 3/2 som är den till ljuset, kabeln som sitter på den brännda delen är grå/röd så det borde vara nr56, enligt bilden ovan skall ju den vara kopplad till 31 i läge 2. Om jag läser kopplingsrutan rätt så skall även +15 och 58,1 vara hopkopplade för att det skall fungera?
Problemet är bara att jag inte hittar åt kontakten +15...
Bild
#595704
Aha tackar! Jag var till biltema och handlade lite delar på Lunchen och satte hängsäkringen mellan 56-31 och det verkar fungera kanon än så länge! Jag hade säkert inte behövt säkringen egentligen då det inte finns det som standard men skulle det bli problem i framtiden kan jag bara plocka ut den!

Frågan är vad anslutning 58,1 är till egentligen då det verkar fungera utan att ha kopplat in den! just nu körde jag med hela den kopplingsplinten urkopplad från vredet och hel/halvljuset fungerade i alla fall, saknade positionsljus och instrumentbelysning men vill plocka ut den kontakten klumpen innan jag sätter ihop allt!
#595757
gnestakalle skrev:58 gäller Baklyktor, skyltlyktor, instrumentbelysning och positionsljus.

Mvh GK
Ah, tusen tack... det förklarar varför dom var svarta!
Visade sig ikväll att hållaren till min hängsäkring smälte med, funderar om det kan vara för att jag har lite för starta lampor i fram...
har du någon lista du går efter vad siffrorna är till GK, undrar lite vad dom två ovanför de smälta delen kan vara för något, men då plasten har smällt så ser jag ju inget!

Blev lite fundersam med, 56 är ju den smälta kontakten så den är ju till lamporna, men 31 som jag bryggade den till är det jord? har för mig att lamporna på bilen var kopplade lite annorlunda nämligen!
Bild
#595760
Vassego. :)

1 Lågspänning, tändspole till tändfördelare
1a Lågspänning, tändspole 1 till brytare 1
1 Lågspänning, tändspole 2 till brytare 2
2 Kortslutningskontakt vid magnettändning
4 Högspänning, tändspole till tändfördelare
4a Högspänning, tändspole 1 till tändfördelare
4b Högspänning, tändspole 2 till tändfördelare
7 Transistortändning, brytare till styrdon
7a Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 1
7b Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 2
7f Kondensatortändning, tändapparat till laddningskontakt
15 Tändning och dagsförbrukare
15a Förkopplingsmotstånd till tändspole
17 Kontrollmotstånd kortslutet
19 Kontrollmotstånd inkopplat
30 Batteri, plus
30a Batteriomkopplare, plus batteri 2
31 Batteri, minus
31a Batteriomkopplare, minus batteri 2
31b Minus över strömställare resp. relä till gods
31c Batterifrånskiljare från minus batteri 1
32 Elmotorer, återledning (Polaritetsväxling)
33 Elmotorer, huvudanslutning
33a Elmotorer, parkeringsläge
33b Elmotorer, kortslutningsfält
33f Elmotorer, lågt varvtalssteg 2
33g Elmotorer, lågt varvtalssteg 3
33h Elmotorer, lågt varvtalssteg 4
33L Elmotorer, vänstergående
33R Elmotorer, högergående
44 Utjämningsledning, parallelldriftgenerator
45 Huvudström, parallelldrift startmotorer
45a Manöverström, parallelldrift startmotor 1 (över 42 V)
45b Manöverström, parallelldrift startmotor 2 (över 42 V)
48 Styrning av startupprepningsrelä
49 Blinkdon, ingång
49a Blinkdon, utgång (blinkkrets 2)
49c Blinkdon, utgång (blinkkrets 3)
50 Startkontakt (direkt)
50a Startkontakt (indirekt över batteriomkopplare)
50b Startkontakt vid parallelldrift av 2 startmotorer
50c Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 1
50d Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 2
50e Styrning av startspärrelä, ingång
50f Styrning av startspärrelä, utgång
50h Startupprepningsrelä, till anslutning 50 startmotor
51 Utgångslikriktare
52 Alarm för punktering
53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e Vindrutetorkare, bromsledning
53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal
54 Bromsljus
54f Bromsljus vid 2-krets blinkersströmställare
54g El-styrd broms
55 Dimstrålkastare
56 Huvudstrålkastare (ledning från ljusströmställare till avbländningsomkopplare)
56a Helljus
56b Halvljus
56c Separat helljusglödlampa
56d Ljustuta
57 Parkeringsljus, endast motorcyklar
57a Ingång ljusströmställare parkeringsljus
57L Parkeringsljus, vänster
57R Parkeringsljus, höger
58 Baklyktor, skyltlyktor, instrumentbelysning och positionsljus
58b Bakljus, för enaxlad traktor
58c Bakljus, släpvagn (över separat säkring)
58d Reglerbar instrumentbelysning
58L Baklykta, vänster
58R Baklykta, höger
59 Utgång, växelspänning
59a Utgång, växelspänning för laddningslindning
59b Utgång, växelspänning för bakljuslindning
59c Utgång, växelspänning för bromsljuslindning
61 Laddningskontrollampa
63 Laddningsregulator, ändring av spänning
63a Laddningsregulator, ändring av strömbegränsning
64 Styrledning för laddningsregulator med halvledare
71 Ingång, signalväxeldon
71a Utgång, signalväxeldon låg ton
71b Utgång, signalväxeldon hög ton
72 Omkopplare, körvisarblink/varningsblink
75 Bilradio
76 Högtalare
77 El-styrning av dörrventil
81 Ingång, omkopplare (öppnar och växlar)
81a Utgång, omkopplare, öppnar 1
81b Utgång, omkopplare, öppnar 2
82 Ingång, omkopplare, stänger
82a Utgång, strömställare, stänger 1
82b Utgång, strömställare, stänger 2
82z Ingång 1, strömställare, stänger (skilda strömkretsar)
82z1 Ingång 2, strömställare, stänger (skilda strömkretsar)
83 Ingång, stegströmställare
83a Utgång, stegströmställare, steg 1
83b Utgång, stegströmställare, steg 2
83L Utgång, stegströmställare, vänster steg
83R Utgång, stegströmställare, höger steg
84 Ingång, strömrelä
84a Styrning strömrelä
84b Utgång strömrelä
85 Relä, styrning utgång
85c Alarmkopplare till signalväxeldon
86 Relä, styrning, ingång
86a Relä, styrning, ingång, lindning 1
86b Relä, styrning, ingång, lindning 2
87 Relä, ingång, öppnar och växlar
87a Relä, utgång 1, öppnar
87b Relä, utgång 2, öppnar
87c Relä, utgång 3, öppnar
87z Relä, ingång 1, öppnar och växlar (skild strömkrets)
87y Relä, ingång 2, öppnar och växlar (skild strömkrets)
87x Relä, ingång 3, öppnar och växlar (skild strömkrets)
88 Relä, ingång, stänger
88a Relä, utgång 1, stänger
88b Relä, utgång 2, stänger
88c Relä, utgång 3, stänger
88z Relä, ingång 1, stänger (skild strömkrets)
88y Relä, ingång 2, stänger (skild strömkrets)
88x Relä, ingång 3, stänger (skild strömkrets)
B+ Batteri plus
B- Batteri minus
C Blinkdon, kontrollampa 1
C01 Blinkdon, ingång, kontrollankare
C2 Blinkdon, kontrollampa 2
C3 Blinkdon, kontrollampa 3
D+ Generator, plus
D- Generator, minus
DF Generator, fältlindning
DF1 Generator, fältlindning 1
DF2 Generator, fältlindning 2
J växelströmsgenerator med skilda likriktare
(fältlindning, plus)
K växelströmsgenerator med separat likriktare (fältlindning, minus)
L Blinklyktor, vänster
R Blinklyktor, höger
Mp växelströmsgenerator med separat likriktare (mittpunktsanslutning)
U växelströmsanslutning på växelströmsgenerator
W växelströmsanslutning på växelströmsgenerator

Mvh GK
#601856
Jag måste tacka för den här tråden. Utan den hade jag nog inte lagat felet själv.
Idag besiktigade jag bilen och mitt ljus fungerade när jag körde in i hallen men när besiktningsmannen stängde av ljuset och sedan slog på det så hände ingenting. Han trodde det var ljusomkopplaren och han hade rätt.

Jag undrar om det är så att risken att kontakten bränns är större för att man inte vrider på den så ofta för när man vrider försvinner oxider.

Jag ringde Volvo för att köpa en ny men de hade dels ingen hemma och så kostade den 1.701 kronor. Jag surfade runt och hittade begagnade för cirka 600 kronor. Eftersom jag nu inte hade något ljus fram på bilen och skulle behöva vänta 1-2 dagar, ev. över helgen, så tänkte jag att jag tar och tittar hur den ser ut. Kanske man kan laga den eller något.

Det gick att laga den.
1. Först så värmde och tryckte jag ut kontaktblecket och gjorde rent.
2. Sedan så limmade jag dit kontaktblecket i plan med de övriga kontakterna
3. Jag lade sedan på extra lim mellan kontakterna så det inte blir någon "dal" mellan dom.
4. Putsade rent och det fungerar. I alla fall nu.

Bild
Den har gått varm p.g.a dåligt kontakt och sedan vridits då blecket låg lägre än de andra.

Bild
Innan något är gjort. Man kan se att plast är smält och att själva blecket har tryckts ned.

Bild
Här ser man extra lim

Bild
Färdig

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]