Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett irriterande ljud när bilen är kall, det har blivit värre med tiden. Såg något inlägg om att det kunde ha lossnat muttrar vid grenrören så jag skruvade bort värmeskölden på torpedväggen och den som sitter över grenrören där man kopplar aluminium-slangen (förvärmaren?).

Jag lyckades dra sönder en skruv på vardera och sedan konstatera att inga skruvar var lösa men att det ena av de två rören som går från från plattan där grenröret slutar troligen är sönderrostat innanför det flexibla rör som sitter över. Kanske det är lagat tidigare och lagningen nu har gått sönder?
EDIT: Anslutningen till den här plattan alltså:
Bild

Sitter något liknande denna på båda rören upp vid skarven till grenröret:
Bild

EDIT2: Hittade bild på hur det ser ut på ett ungefär, fast den flätade delen är lite mer sliten och röret är löst inuti det:
Bild

Så jag fick skruva tillbaks allt bäst jag kunde - utan att dra sönder fler skruvar men drog sönder aluminiumslangen två gånger när jag skulle trycka tillbaks den. Först gick det av kanske 5 cm av ena änden men det gick ju ändå, sen när jag skulle rätta till andra änden så drog jag av den på mitten - fick röva en bit från min gamla 244, passade nästan perfekt.

Så, var får man tag på ett nytt sånt där Y-rör eller nya flexibla skarvar? Har en bilmek som kan svetsa röret om man kan få tag på det. Finns det flexibla skarvar man kan byta ut så kan jag förmodligen göra det själv.

Det är ju surt om man måste köpa hela katalysatorn också för 2000 spänn bara för detta... :-(
Senast redigerad av 1 e5frog, redigerad totalt 0 gånger.
@Mechanix: Jo jag har sett en del sådana där, det ser ut som om man sätter en sådan mellan två lika tjocka rör, så är inte fallet här, utan mer som den bilden jag visade (snodde från Biltemas hemsida) där det ska i ett rör i ena änden och fäste för en platta i andra, nu behövs det dock en platta med sex hål där det sitter två flexrör men det verkar inte vara någon som gör sådana... Hittade bara denna enkla på Biltema

Jag tror det får bli katalysatorn från skruvat.se, köper man en begagnad vet man inte hur länge det håller, borde väl iofs hålla 10-11 år precis som på min tycker jag. Prisskillnaden är inte enorm (nytt blit 2 426kr med rabatten plus 29kr i frakt), sen kan man ta det via Klarna så det inte blir så mycket pengar på en gång.
http://www.skruvat.se/Katalysator-P21565.aspx
Bild

Men man råkar väl ut för problem med att flytta givaren som sitter på katalysatorn, den har 10-11 års rost på sig också.

Annars skulle man väl få bygga delen själv: En rektangulär platta som passar på grenrörets platta, borra sex små hål till skruvarna, två stora hål till två korta bitar rör som man svetsar i hålen som man sedan kan fästa vars en flexibel skarv på om man hittar någon som har rätt diameter... (eller om de kanske kan svetsas direkt på plattan). Låter som några timmars jobb och en omöjlighet om man inte har rätt verktyg samt att man ska få tag på rätt material. Går kanske att använda den plattan som är monterad nu och svetsa rör på den...

Surt med 2000-3000 spänn iaf för en sådan liten detalj.

Får väl fundera på det under dagen.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]