Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo V40 2.0T -00 ca 22000mil Blackline
Här om dagen rasade min V40, det kom ljus rök som luktade bränt. Jag kollade genast stickan och där var det tomt på olja! Helvete! Fyllde på tre liter olja och hoppades på det bästa. Men under dagen fortsatte det att ryka och bilen dog säkert fem gånger i färd, bara att starta igen.

Min kära far var säker att det var cylinderpackningen, för det såg ut som att det var olja i kylartanken. Sagt och gjort rev vi ned toppen och kollade packningen, den var ganska ok tyckte vi. Kolvarna var fina och tändstiften var också fina. Helvete!

Vi rengjorde oljesumpen (den svarta lådan) den var full med gammal olja. Vad betyder det?

Jag kollade under bilen och det är mest olja mellan motor och växellåda, om en packbox går där, fungerar kopplingen som den ska då, får inte den olja på sig och börjar slira? Mina lameller fungerar utmärkt.

Vi började misstänka turbon, farsan kände att det var olja i något rör, vet ej vilket han snackar om. Finns det några varningar om att turbon håller på att gå sönder? Typ, rök...?
Om jag måste byta turbon, då tänker jag köpa en beg och montera själv, är det en t12 jag måste ha? Behöver jag byta packningar eller liknande vid turbobyte?

Jag har en verkstadtid på torsdag, hur ska jag förhålla mig till dem? De trodde att det var packboxen mellan motor och växellåda, de ville samtidigt byta lamellerna... Ska jag kanske bara be dem att felsöka den och kontakta mig.

Om ni orkat läsa hit så tackar jag er!
//Dan
Mycket frågor...
Vi rengjorde oljesumpen (den svarta lådan) den var full med gammal olja. Vad betyder det?
Antar att du menar oljefällan som sitter strax under insuget, den fångar upp ev. olja som blir av övertryck i vevhuset så att gaserna kan stiga uppåt i ventilationen och frigöra trycket. Inget konstigt att det samlas olja där med åren, det är därför den sitter där! Jag rengjorde nyligen min, och den var också full av oljeklägg (Min motor går som den ska och ryker inte)
Jag kollade under bilen och det är mest olja mellan motor och växellåda, om en packbox går där, fungerar kopplingen som den ska då, får inte den olja på sig och börjar slira? Mina lameller fungerar utmärkt.
Jag själv har problem med oljeläckage under min V40 likadan spis som du har, och har också funderat på packboxen mellan låda och motor! Ser delvis misstänkt ut mellan motor och låda, och har också funderat på detta med lamellerna. Min koppling tar precis som den ska, men kan "gnissla/tjuta" vid kall motor. Det jag inte vet är om det är materialet i lamellerna eller ev. oljespill som låter... Har du kollat kring oljereturröret från turbon ner till tråget? Vid anslutningen mot tråget är det väldigt vanligt med läckage (Instucken i tråget med en simpel o-ring som inte pallar med värmen i längden=läckage) Man kan ju lura sig mycket med oljeläckage då det sprider sig så pass mycket, men där det är minst skitigt och dammigt läcker det ju mest! Enklast är dock att motortvätta och sen följa upp snarast vart det kommit olja, innan den hunnit sprida sig kring hela blocket.
Vi började misstänka turbon, farsan kände att det var olja i något rör, vet ej vilket han snackar om. Finns det några varningar om att turbon håller på att gå sönder? Typ, rök...?
Om jag måste byta turbon, då tänker jag köpa en beg och montera själv, är det en t12 jag måste ha? Behöver jag byta packningar eller liknande vid turbobyte?
En havererad turbo brukar typiskt kännetecknas med kraftig blårök som följd! Att det finns spår av olja vid rör och anslutningar betyder inte att den är sönder - däremot använd!
Jag har en verkstadtid på torsdag, hur ska jag förhålla mig till dem? De trodde att det var packboxen mellan motor och växellåda, de ville samtidigt byta lamellerna... Ska jag kanske bara be dem att felsöka den och kontakta mig.
Börja med felsökning och vad dom tror det beror på! Att riva låda och koppling är en rätt stor kostnad... Och klarade du att riva toppen själv, är jag rätt övertygad om att du klarar av att byta koppling själv. Men din tanke var säkert att byta packboxen i samma veva? Hur det är med det ska jag inte uttala mig då jag själv aldrig gjort det, men kan inte föreställa mig att det skulle krävas någon NASA kompetens för ett sånt ingrepp. Som det mesta brukar det ge sig på vägen dit om man är händig! Jag var dock inställd på att packboxen behövdes bytas inifrån motorn, men går det att göra utifrån är det ju klockrent. Men däremot kan jag inte tänka mig att det är denna packbox som orsakar din rök från motorn. Där ligger problemet någon annanstans (troligtvis turbon om jag skulle gissa)

MVH/ Pontus
Tackar för snabba svar.
Ska kolla Oljereturröret samt be verkstaden bara göra en felsökning.
Samt en motortvätt.
Återkommer med resultat.
Finns det fler reflektioner skriv gärna.
Ok. Allbilsservice i Värnamo säger:
Det kostar för mycket att leta felet, den läcker olja överallt. Turbon glappar inte. Kan vara en sprucken kolvring.
Så vårt förslag är ett motorbyte på 18000:-
Ja... vad säger man?
Så vårt förslag är ett motorbyte på 18000:-
tycker du skall åka till en verkstad som "orkar" kolla upp det lite mer noggrant!!
Kan vara en sprucken kolvring
hur vet dom det? komptest??
åk å gör ett komptest, så du vet om d är motor ras...(INTE hos Allbilsservice i Värnamo )
sen om det är ras så finns det bra beg motorer från 5000 kolla med olika verkstäder om pris på byte.
va lite fräck åxå å fråga om "helg" priser(typ 5000) :lol:
eller så säljer du bilen

mvh bengt
Priset på 18000 ska du inte acceptera, finns garanterat att hitta för bättre peng! Och som rudarmy sa, ifrågasätt och kolla om deras uttalanden stämmer... Bäst är om du gör komp. testet själv, är en enkel sak att göra själv med mätare som finns att köpa på biltema. Då ser du värdena med egna ögon, och det viktiga är att det inte skiljer allt för mycket mellan cylindrarna. Men om någon cylinder har lägre komp än dom andra tre, köper jag uttalet om en dålig kolvring.

En professionell bilverkstad ger inte sånna svar som du fick!
Jag ska kolla kompen i helgen
hoppas det inte skiljer allt för mycket mellan cylindrarna!
Har beställt en fin motor och ska hämta den på måndag för 5500kr
hoppas du är säker nu på att motorn är paj... 5 lax får en fina fälgar el ett bra chip för..

mvh bengt
Kan nog också tycka att du hade lite bråttom att köpa ny spis... Men du slipper ju arbetet med den gamla, även om den säkert inte var slutkörd än. Ett motorbyte är väl inte helt enkelt, mycket att hålla reda på för att det ska stämma med nya motorn. Är nya motorn med eller utan växellåda? Om den är utan rekomenderar jag ju självfallet ett kopplingsbyte i samma veva, och kanske även packboxen i förebyggande syfte :)
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]