Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nvolo
#507412
Jag har precis blivit ägare till en V40 2.0 med en B4204S (140 HK) och en AW50-42LE automatlåda.

Lådan har en lock-up funktion som låser momentomvandlaren mekaniskt till motorn på de högsta växlarna för att minska förlusterna som annars uppstår. Lock-up'en börjar inte att fungera innan bilen är varmkörd. Min fråga är: Är detta normalt ? Jag har talat med några verkstäder, men ingen tycks veta. Märkligt!

Lådan växlar mjukt & fint och oljan är inte missfärgad.

Jag vet inte alls hur lådan är konstruerad, men jag antar att det är någon ventil, kanske tillsammans med solenoid, som bör styra detta. Borde fungera även innan bilen kommit upp i normal driftstemp.

Vad säger ni andra här ? Funkar lock-up'en även när bilen är kall ?
#507520
Nu är mina erfarenheter från Cheva, men där går inte lock-upen i förräns motorn nått en viss temp. Så det är troligen samma på Volvo och normalt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#507576
Det kan nog vara så, men det är väl tempen på växellådsoljan det handlar om. Kan vara så att man vill ha upp lådan i drifttemp så snabbt som möjligt.
Jag har ett svagt minne av att jag har läst att den slår i lock-upen tidigare om lådan blir överhettad. Det är främst slirningen i momentomvandlaren som värmer oljan.
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]