Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hoppar lite på din fråga, måste fråga lite andra saker innan jag svarar på ditt problem.
ag praktisera på en bilberksta i drygt 1år och då gjorde jag de mesta men de var några år sen så mycke har jag glömt o därför skaffa jag mig haynes bok om s40. Jag blir inte irriterad på meckandet utan på bilen.
hmm.. Du bör ha rätt mkt erfarenhet på 1 år :) Men skall inte klaga något för jag vet inte hur du är som person.
De fattas bara att kamremen ska gå sönder o slakta motorn.
Om du är orolig för det så kanske det är dags att byta innan det är försent? Hur långt har den gått?

Rasar kamremmen så kommer troligtvis toppen gå också, och kan lova dig. DÅ kommer du bli irriterad ;)

Över till problemet;
Bra grej är att lägga upp en bild på hur mörbultat pluggen är, blir lättare att hjälpa dig då. Men skall försöka iaf, polygrip och rörtång är 2 olika verktyg. Rörtången biter bättre och desto längre skaft du har desto hårdare kan du dra. Se till att inte få så att greppet släpper för då det blir värre.

Testa spraya på lite rostlösning på skruven och mellan skruven och blocket.
Det du kan göra efter du sprayat på rostlösningen är att knacka lite på skruven för att ev. spräcka det som gör att det sitter fast. Kan tippa på att killen innan smetat in skiten med loctite :P

Kan ge dig ett tips också, om det nu är så att du efter körning med motorn varm och sedan gett dig på skruven så var detta ingen bra idé. Gäller samma med tändstift som du bör veta om. Aluminium expanderar och blir mjukt vilket inte är bra om man ska lossa på saker eller dra åt som är varma.

Finns ett annat knep. Det är att du filar ner skruven så att du får en 16 hylsa istället. och försöker på nytt.

OCH DU! GE FAN I SHIFTNYCKELN! :evil:
Inget bra verktyg, definitivt inte bättre än fast nycklar..

Lycka till
Hjälper gärna till även fast detta inlägg lät lite strängt :oops:

/stagesix

edit; Dit med packning efteråt och dra till givet moment (står i haynes) så slipper du detta problem i framtiden!
Man kan inte säg att x40 är skitbilar generellt. Det som spelar roll är hur bilen är servad, skött, körd och vilken årsmodell och motor man väljer att köpa. Älder bilar har sina fel och brister så är det bara, finns ingen felfri bil som har några år på nacken för den som tror det.

Otur att du fick tag i en dåligt sköt bil, därav vikten att kolla noga och till o med lämna in bilen för en koll hos ett proffs innan man slår till, om man är ovan eller osäker.

Och kamremen är väl lätt att kolla upp om den börjar ge sig!!, ta några djupa andetag så ska du se att det nog inte är så farligt :D
Tack för svaret.

Jag lärde mig väldigt mycke på 1år men de var några år sen.
En sak jag aldrig gjorde var att byta bränslefilter men de kan vi prata om sen.

Jag spraya på rostlösning men fick inte loss den ändå men jag hade ju som sagt inte en rörtång så jag fick inget ordentligt grepp.

Bilen hade stått i drygt en timma när jag hissa upp den och jag hade bara kört från mig till macken så den var nog ganska kall.

Shiftnyckeln testa jag inte fören jag märkte att de inte gick med vanlig nyckel.

Tack för tippset att fila pluggen. Har du testat det nångång?
Jag tänkte att man kanske kunde såga ett snitt rätt över pluggen och sen skruva ut den med en stor platmejsel.

Vad tror du om det?

Jag vet inte hur långt kamremen har gått men den är bytt för 2år sen.
Jag har kvittot på bytet men dom har inte skrivit miltal på kvittot och förra ägaren säger att den rullat runt 2000mil sen dess så det borde inte vara någon fara men man vet ju aldrig.
Jag har en ny packning men glömde köpa en ny plugg när jag var där idag för att köpa rörtång.

Bulten måste sitta jävligt hårt för nu spruta jag på rostlösning 2ggr och så testa jag med rörtången. Den bet tag ordentligt men inget hände förutom att den skala av lite mer från pluggen.

Jag tog med bilen till en kompis idag som är bilmeck för jag ville veta vad de var för fel på bilen.
För er som inte vet så fick inte bilen nån kraft när jag gasa utan bara hacka o de blev bara värre ju mer gas den fick.

Jag började med att byta tändstiften och då fick jag problem med ena tändstiftet för ploppen hade lossnat så jag fick inte fast tändstiftnycken så fick pilla ut den och sen ta ut tändstiftet och jag tyckte att tändkabeln såg dålig ut jämfört mot dom andra men trodde att problemet skulle lösas så jag brydde mig inte och satt ihopp allt men det löstes inte utan blev bara lite bättre.
Dagen efter så skulle jag byta luft o oljefilter plus olja och bränslefilter men då dök problemet med pluggen upp så jag bytte bara luftfiltret.
Bränslefiltret sket jag i för jag ville ha lite fler reservdelar eftersom allt var så rostigt så ska byta hållaren och kanske bultarna till skyddskåpan samtidigt,

Min kompis trodde också att de var tändstiften men jag sa att jag bytt dom men han ville ändå kika på dom eftersom jag använt biltemas tändstift.
När vi tog bort skyddskåpan så såg man att ena tändkabeln inte satt ordentligt(han hade motorn igång så man såg alla gnistor). Han satt dit den ordentligt och var säker på att han löst felet men felet kvarstod så då kolla han så att alla stiften funka och kolla tändkablarna och märkte att den där tändkabeln som jag hade problemet och som satt löst var dålig.
Så mitt problem som gjorde mig så arg och som jag trodde skulle kosta mig lite pengar kommer inte ens kosta mig 100kr. Men jag ska fortfarande byta olja o filter.

Nån som har något mer råd angående bulten??
Vad tror ni om det jag sa(såga ett snitt tvärsöver och använda mejsel) eller tror ni att de är för tungt att skruva)??

Till kirre: Kamremen ser bra ut och jag tror inte att de är någon fara med den men man vet aldrig.

När mitt problem med bilen uppstod så sökte jag här på forumet och då hade någon beskrivit mitt problem plus att de lukta bränt i bilen och då sa folk att de är katten.
I min bil så luktar det bränd kemisk metall ibland men tror de är från fläktarna och kan de inte ha med min katalysator o göra väl?

Jag vill säga tack till alla som försökt hjälpa mig och till alla som kommer med fler tipps angående oljepluggen och tänkte passa på o fråga ifall nån tycker att jag borde byta något annat nu när jag ändå håller på??

Mvh MMD
Det finns inte en sportmössa att du klarar att skruva ut pluggen med en mejsel om du inte rår på det med en rörtång, dessutom tror jag inte bulthuvudet klarar den belastningen om du snittar den.

Har du tillgång till svets? Den absolut bästa lösningen som förstör minst är att svetsa dit en ny fräsch mutter på din befintliga oljeplugg, så du sedan får tag med en hylsa och kan jänga ur bulten. För att svetsfogen ska få fäste krävs att du rengör ordentligt och BARA svetsar på befintliga bulthuvudet. Alternativt kan du svetsa fast ett rundstag så du sedan bara använder staget som hävarm och jängar ur bulten.

Att borra ur hade jag använt som absolut sista lösning, dels för risken att skada jängorna i tråget och dels för att inte få in borrflisor i tråget.
Du får aldrig samma kraft med en plattmejsel som med en rörtång, då du inte får någon hävarm. Jag har använt mig av en rörtång av såkallad USA-modell och det har fungerat bra för mig i liknande situationer.

Annats så får du svetsa på en ordentlig mutter på den befintliga och använda spärrskaft och hylsa med sexkantsöppning. Då får du kraft och grepp och bulten släpper förhoppningsvis.
Om du använder rörtång ha då öppningen på käftarna mot dig när du börjar dra för då klämmer dom dit lite extra när du drar.

Mvh GK
till metal: Ja vet att det bästa är att svetsa men har aldrig gjort det så vågar inte.
De står att gängorna inte kommer paja med borrarna.
Jag tänkte att de inte kommer komma in något skit eftersom det är ju olja i tanken som ligger på hela tiden och kommer rinna ut så fort den är igenom.
Jag skiter väl i att borra iaf eftersom jag tror mer på dig än på en sälj annons från biltema.

Ifall ingen kan komma på en annan lösning som jag kan göra själv så får jag gå till en verkstad så får dom svetsa åt mig.
De tar ju bara några minuter. Hur mycke tror ni dom tar för det?

Till Fish: Jag köpte en vanlig och en av USA modell. USA modellen funka inte alls eftersom den var för stor. De går som en regnbåge ovanför pluggen som sticker ut och usa tången fick inte plats mellan den och pluggen.
säger som det andra vilket är mycket riktigt. Mejslarna kan du kasta i detta läge. Rörtång är nog det starkaste du kan dra med.

Svetsa verkar ju smart då det är massa olja i motorn? Kan fatta eld och det vore inte skoj. Skulle verkligen inte ge mig på att svetsa.

Släng upp en bild på pluggen så man verkligen ser hur det ser ut. För som du beskriver det så ser jag inte problemet xP En plugg i ett hål som sitter fast typ.. som blivit runt.. verkar inte svårt så säger igen. Upp med bild!

Bränselfilter är rena barnleken, tryck utjämna bränslesystemet på fuelrailen och sen så byter du behållaren bara, (filtret är i).

Rostlösningen. Du vet hur den fungerar va? De är som ett kylspray som går ner till runt 40 minus grader och som gör att rosten spricker. Vänta runt 2 min innan du ger på dig efter att ha sprayat. Och testa att knacka lite runt om, inte hårt men så att kanske lite material släpper.

Jag har filat ner till lägre dimension och det har fungerat. Se bara till att fila så att fasta nyckeln (DEN SOM GÅR RUNT HELA MUTTERN) sitter bra så att det inte finns risk förglapp så att det händer samma visa igen.

Vad var det för färg på tändstiften? Hoppas ni inte pillade på tändkablarna när bilen var igång ...

/stagesix
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]