Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har under de ungefär 100 senaste körda milen haft ett ganska svagt men ändå tydligt gnisslande ljud vid acceleration på låga varv. Hörs tex ganska tydligt om man ligger strax under 50 km/h och börjar accelerera och ljudet försvinner sen när man börjar komma upp i varv.

Bilen har fungerat perfekt i övrigt tills idag då jag skulle iväg.
Körde ca 200 m, så började laddningslampan lysa (den där röda lampan med ett batteri på bild).
Lampan lyste en liten stund och slocknade sedan igen, för att efter ca 50 meter tändas igen och så höll det på tills jag kört hem igen.
Väl hemma öppnade jag huven med motorn igång och hör då ett lite knackande ljud från något som jag tror drivs av multiremmen (eller vad det nu kallas) ljudet kan mycket väl komma från generatorn.
Remmen är vad jag kan bedöma bra spänd.

Vad tror ni är felet? Behöver jag byta generator tror ni eller kan det vara något annat som gör detta?
Bilen har gått ca 24500 mil.
Även en multirem som bedöms som "bra spänd" kan vara tillräckligt slak för att den ska slira. Det var så på min gamla 240. Först när jag använt ett spett som hävarm för att spänna remmen slutade den slira. Nu är det väl lite annorlunda på nyare motorer, det borde finnas en fjäderbelastad remspännare? Kan vara den och/eller remmen som behöver bytas.
Okej, ja min bedömning kanske inte är att lita på. Jag har egentligen inte koll på hur spända de skall vara. Min kontroll var bara att jag tryckte med fingrarna och då tyckte jag den kändes ganska stum.

Skönt om det inte är generatorn för av vad jag kan se efter lite kollande på olika reservdelssidor så går en sån på över 5000kr och sen är det kostnad för byte på kanske 2000 kr (?).

Men remmen bör man väl byta oavsett vilken komponent som är trasig?
Tack för ditt svar.
Har hört både gott och ont om den så kallade "remsprayen". I de fall jag prövat har det inte vart någon permanent lösning, men det har löst problemet för stunden. Alltså ett bra sätt att bekräfta om remmen är gammal och torr alt. för slak.

Jag har använt Biltemas remspray, men det finns ju mång andra fabrikat också!

Om det nu är generatorn som felar, skulle jag först kolla upp om det finns möjlighet att renovera din befintliga. Finns inte den möjligheten skulle jag gå till bildelsbasen.se för att ragga upp en bättre begagnad. Ser ingen anledning att köpa ny generator till en bil som gått 24500 mil.
Ny har jag haft sån tur att jag fick en tid för bilen redan i morgon, så den är redan inlämnad.
Annars hade inte remsprayen varit någon dum idé att testa.
Ja jag har också funderat lite på alternativa lösningar till att köpa ny generator om det nu skulle vara den. Bilen är endast inlämnad för felsökning.
Verkstaden ringde för några timmar sedan.
Det var spännaren som gett upp. Kostar ca 2200 kr att byta arbete+material.
Sen hade de upptäckt att motortempgivaren var trasig också när de läste ut felkoder och ville jag ha den bytt med skulle det kosta ytterligare en tusenlapp, vilket jag gick med på.
Känns ändå som att jag kommit billigt undan.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]