Hej :) Felet som du beskriver är för mej som gammal 440/480-ägare ett bekant "fenomen" och eftersom jag numer även äger en V40 har jag upptäckt att det verkar vara ungefär samma typ av mätare där, likadan färddator osv. nåväl felet brukar gå att lösa själv dock ej så där speciellt enkelt eftersom det ofta uppstår just på kretskortet på baksidan av mätarna, vad du måste göra är att plocka bort hela mätarhuset för att komma åt det från baksidan sen får man åtminstone på 400-serien dela allt så att man kommer åt alla lödpunkter och försiktigt med en bra lödkolv löda om alla lödpunkter då felet oftast består av en dålig lödning någonstans men man måste vara försiktig så att man inte skadar "folien"
eftersom den är väldigt tunn. Det finns en annan felkälla också och det är kontaktstyckena som kopplar ihop mätarna med bilens övriga elsystem så om du nu ger dej på att ta loss alltihop så börja med att rengör kontakterna ordentligt och testa om det funkar innan du ger dej på lödpunkterna ett tips är att när du gjort rent kontakterna är att lägga på Volvos "lågtemperaturfett" som förhindrar att det kommer in fukt så att det bildas ny oxid

Hoppas att detta kan hjälpa dej och att du törs ge dej på att fixa det inte så svårt bara man är försiktig men räkna med en dags arbete, jag kan tyvärr inte ge dej några tips om hur man tar loss mätarhuset men man brukar iallafall på 400-bilarna få plocka bort nästan hela instrumentbrädan förhoppningsvis är det enklare på 40-bilarna men det tror jag knappast :shock: Hur som helst LYCKA TILL

för det kan du behöva.