- sön 11 aug 2013, 23:09
#778054
850 -97, 2,5T (193hk) 8000 mil.... Då det var lite oljeöl vid sidan av oljepåfylningen tok jag bort tändstiftskåpan och där var det en del olja i hålrummen på topplocket. Kan det vara tät vevusventilation? Från topplocket går en slang til oljeseparatorn. Det kan verka som oljan kommer från den slangen (eller från "oljepåfyllningshålet"). När jag blåser i den slangen kommer luften obehindrat ut ur vevhusventialtionen i topplocket. Det verkat inte vara tätt där. Innebär det att det inte är ngt klägg/ sludge i min vevhusventialtion? Kan det läcka från oljepåfyllningen till hålrummen i topplocket? Vevhusventilationslangen i topplocket sitter ganska löst med en engångsslangklämma? Âr det smart att byta den mot en vanlig slangklämma eller är det bra att övertryck kan pysa ut? Att demonterna innsuget för att kolla oljeseparatorn verkar vara mkt jobb om det inte är nödvändigt.
Tacksam för tips!
P.S turbomotorerna har inte flamfälla...
Tacksam för tips!
P.S turbomotorerna har inte flamfälla...