- sön 21 apr 2013, 20:07
#748321
855 turbo -96:a med automat, 27.000 på mätaren, original.
Det försvann kylvatten under hösten, fyllde på var 3-4:e vecka. Kände en svag glykoldoft i kupén och utanför bilen, antog därför yttre läckage. Vid oljebyte upptäcktes att det var söligt kring nedre kylarslangen, även kring turbon. Rengjorde vevhusventilationen själv, tack vare alla tips här på forumet. Oljefällan var full med klet liksom övre hålet i blocket. Nedre hålet dessutom svart och hård koksgegga. Kan det bli så på bara 3 år, då den var inne senast på verkstad enbart för rengöring...?
Tappade ur oljan, inget vatten i tråget, sköljde genom med billig Biltemaolja och fyllde på ny Mobil 1.
Mätte upp kompressionen, varm motor, helt OK.
Den fick stå still ytterligare 2 veckor tills idag. Startade som vanligt, går jämnt och fint. Avgaserna normala. Däremot lågt vatten igen och svag glykoldoft när man sätter på värmen. Kört cirka två mil och kan inte upptäcka något onormalt. Kan toppackningen vara dålig?
Kan toppackningen läcka enbart mellan olje- och kylkanal?
Hur ställer man enklast diagnos på oljekylaren?
Motorn har alltid gått bra och aldrig körts het eller varit tom på vare sig på olja eller vatten. Oljeförbrukningen är ca 1,5 liter på 1000 mil, visserligen tycker jag det är lite i överkant men så har det varit de senaste 16.000 milen. Kommentarer, tips… ?
Det försvann kylvatten under hösten, fyllde på var 3-4:e vecka. Kände en svag glykoldoft i kupén och utanför bilen, antog därför yttre läckage. Vid oljebyte upptäcktes att det var söligt kring nedre kylarslangen, även kring turbon. Rengjorde vevhusventilationen själv, tack vare alla tips här på forumet. Oljefällan var full med klet liksom övre hålet i blocket. Nedre hålet dessutom svart och hård koksgegga. Kan det bli så på bara 3 år, då den var inne senast på verkstad enbart för rengöring...?
Tappade ur oljan, inget vatten i tråget, sköljde genom med billig Biltemaolja och fyllde på ny Mobil 1.
Mätte upp kompressionen, varm motor, helt OK.
Den fick stå still ytterligare 2 veckor tills idag. Startade som vanligt, går jämnt och fint. Avgaserna normala. Däremot lågt vatten igen och svag glykoldoft när man sätter på värmen. Kört cirka två mil och kan inte upptäcka något onormalt. Kan toppackningen vara dålig?
Kan toppackningen läcka enbart mellan olje- och kylkanal?
Hur ställer man enklast diagnos på oljekylaren?
Motorn har alltid gått bra och aldrig körts het eller varit tom på vare sig på olja eller vatten. Oljeförbrukningen är ca 1,5 liter på 1000 mil, visserligen tycker jag det är lite i överkant men så har det varit de senaste 16.000 milen. Kommentarer, tips… ?
Senast redigerad av 1 Volov, redigerad totalt 0 gånger.