Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volov
855 turbo -96:a med automat, 27.000 på mätaren, original.
Det försvann kylvatten under hösten, fyllde på var 3-4:e vecka. Kände en svag glykoldoft i kupén och utanför bilen, antog därför yttre läckage. Vid oljebyte upptäcktes att det var söligt kring nedre kylarslangen, även kring turbon. Rengjorde vevhusventilationen själv, tack vare alla tips här på forumet. Oljefällan var full med klet liksom övre hålet i blocket. Nedre hålet dessutom svart och hård koksgegga. Kan det bli så på bara 3 år, då den var inne senast på verkstad enbart för rengöring...?
Tappade ur oljan, inget vatten i tråget, sköljde genom med billig Biltemaolja och fyllde på ny Mobil 1.
Mätte upp kompressionen, varm motor, helt OK.
Den fick stå still ytterligare 2 veckor tills idag. Startade som vanligt, går jämnt och fint. Avgaserna normala. Däremot lågt vatten igen och svag glykoldoft när man sätter på värmen. Kört cirka två mil och kan inte upptäcka något onormalt. Kan toppackningen vara dålig?
Kan toppackningen läcka enbart mellan olje- och kylkanal?
Hur ställer man enklast diagnos på oljekylaren?
Motorn har alltid gått bra och aldrig körts het eller varit tom på vare sig på olja eller vatten. Oljeförbrukningen är ca 1,5 liter på 1000 mil, visserligen tycker jag det är lite i överkant men så har det varit de senaste 16.000 milen. Kommentarer, tips… ?
Senast redigerad av 1 Volov, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
16: Notera verkstadsnamnet noga. Kalla in dina vänner, riktiga vänner. Ge dom en kopia av lappen. Förklara att dom aldrig, aldrig aldrig aldrig ska kontakta den verkstaden mera, inte ens under vapenhot. Det kallas INKOMPETENS och sen spelar det ingen roll om det var märkesverkstad, fristående eller ahmed på hörnet. För att felsöka ordentligt MÅSTE man veta hur det ska fungera, annars vet man inte vad som avviker.

Dina problem: Glykoldoften beror oftast på två saker. Dels kan det läcka några droppar utanför bilen, det händer att gavlar, klamrar med mera läcker lite, men sannolikt läcker ditt värmepaket i bilen. Lyft på mattan vid pedalerna. Förmodligen är det inte torrt där. Det är vanligare än man tror med småläckande värmepaket.

Olja i vattnet. Eftersom olja i vattnet är nåt som INTE händer i en vitblockare med mindre än ett generalhaveri på grund av dess konstruktion, men däremot på en del andra volvomodeller så kan vi snabbt räkna ut att du har inget problem med ditt topplock. Lägger vi till att bilen går normalt, visar normalt och är en turbo med automat, ja då får vi lite annat att tänka på. HC i vattnet, tja.. 50 eller 80 ppm. Vore det nåt att ens tänka på hade du haft 500 i hc och du hade haft ett ökande tryck. Visst händer det att en topplockspackning blir otät av ålder, det är ju inga evighetssaker som folk tror. En topplockspackning slits även om den faktiskt inte rör sej. Den både bränns och löser upp sej. Även en helt frisk motor kan alltså börja läcka i packningen, tvärtemot vad folk tror. Men så är det inte i ditt fall.
Kortfattat: Din oljekyl har gått åt fanders. Var lycklig ändå. Vatten i automatlådeoljan är andra alternativet. Då kostar det en växellåda oftast.
Nu kostar det dej en ursköljning och en ny kylare.

Vevhusventen: Tja.. tät vevhusventilation kan skada motorn rejält, det är inte någon teori, det är fakta.Vevhusventen ska rengöras vid 18000 mil någonstans, självklart så sätter det inte igen sej på 3000 mil. MEN! man rengör inte genom att skruva isär allt och se till så allt är öppet. Oftast petas det med en styv vajer och så blåser man med tryckluften. Totalt meningslöst och totalt oseriöst. Riva det i småbitar är det ENDA som löser problemet och likaså är det enda metoden att förebygga mera problem.
Har man inte mera koll som märkesmek dessutom på ditt expansionskärl i det här fallet kan en annan karriär, kanske som skridskoslipare eller annat vara en bra grej att fundera över. Det är inte som reklamen lovar. Dom skruvar på tusentals bilar av samma sort, för att vara proffs och kunna. Det var sant 1970 men inte idag. Sanningen är den att dom skruvar på order utan att veta vad dom gör och dom ska inte tänka själva, det ska nämligen helpdesk göra.
Därför vet dom heller inte vad dom är normalt eller inte.
Finns mycket roliga fantasier under volvos mektak om hur saker och ting fungerar. 20 minuters läsning i teknikdokumenten om motorkonstruktion dödar i princip alla sådana fantasier. Därför vet man att ingen läst dom. Har man åsikterna kvar så har man helt enkelt inte läst alls.
Eloge för dom få som är intresserade och brinner för yrket som märkesmekaniker eller mekaniker alls.
Men att få en sådan oavsett märke är lite som att spela på lotto. Det är inget man beställer, det är nåt som plötsligt bara är.

Fixa en ny kylare, fixa en tvätt av systemet. Fixa ett värmepaket. Njut av bilen.
av FaniSkogen
Lucif3r skrev:Ang. vevhusventen. När du säger "riva det i småbitar", vad menar du då mer exakt?
Jag "rengjorde" min nyss och förstår inte varfö man återanvänder grejerna när det är så billigt med nya och det ändå var så bökigt att komma åt.

Ny oljefälla kostade några hundringar på volvo. Slangarna var kostade några tior. Förutom den långa tvådelade som går till baksidan av motorn som kostade 400kr. Den förstår jag om man gör ren själv. Min gick av så jag hade inget val än att köpa en ny. I efterhand är jag dock glad att jag köpte en ny då jag till 100% nu vet att det är fritt flöde överallt.
av *pettson*
Jag menar mera exakt att man INTE petar med en vajer i närmaste slangöppning.
Bort med insuget och bort med alla slangar och oljefällan.
Rengöringen börjar med återrinningshålet på oljefällan. Alltså det nedersta hålet.
OM det bara är koks i det hålet och i övrigt är fritt ned i tråget vid försiktig blåsning EFTER det att smutsen tagits bort. Så jobbar man sej uppåt med att se så kanaler och slangar är hela, rena, fria och INTE SKÖRA. Eller så byter man dom utan att kolla dom. Fållan tvättas eller byts efter tycke.
Är inte avrinningskanalen i tråget ren så blir det tråg ned för att fortsätta innan man kan gå uppåt.
Det här utförs aldrig någonsin om det nu inte är ett beställningsjobb. Det här är INTE vad man får för sina runt 1000kr på volvo.
av Volov
Jodå Pettsson det var blött på golvet under mattan, kletigt. Så det blev både nytt värmepaket och ny kylare. Har nu kört dryga 50 mil och ingenting blandar sig längre. Nivåerna är stabila, allt är som vanligt.
Det var alltså tre fel samtidigt - täppt vevhusventilation, småläckande värmepaket och internt läckage i kylaren.
Nu landade allt med kringgrejer på cirka 7000. Ett stort tack till detta forum och särskilt Pettsson, vars inlägg varit till ovärderlig hjälp. Det enda positiva med den här historien är vetskapen om kompressionprovet, som skulle hedra en betydligt nyare motor.
Senast redigerad av 1 Volov, redigerad totalt 0 gånger.
av Volov
Ang nedre hålet mot tråget: jag körde med dammsugare kopplad till avskiljare. Efter borren i kokset (Pettsson-tips) så var det bara att köra, kommer det olja måste ju kanalen vara öppen. Mindre risk att det hamnar skräp i oljan än om man tar tryckluft.

Tack för era tips. Jag ska nog våga mig[…]

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]