Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EFI93
Har problem med ac pumpen. När det är varmare än 25 grader slår inte ac-pumpen igång. Har kollat köldmedium och tryck. Kylarfläkten startar
pressostaten slår till och från. När bil och motor kallnat fungerar den som vanligt igen. Kan kopplingen kärva när det blir för varmt, eller är det
någon givare som säger ifrån när det blir för varmt. Några tips? Bilen är en 850 -95.
av Tjonge76
Misstänker att länkarna som är postade leder till "shimsning", Har inte kollat, men jag gjorde följande istället för att shimsa:

Plockade bort under kåpan så jag kunde komma åt kompressorn.
Sen trocklade jag in ståltråd i bladfjädern som håller kopplingsplattan tillbaka vid viloläge. På så sätt kunde jag minska spelet mellan skivan och remrullen. Hur mycket det skulle minska styrdes av hur långt ut i pereferin jag drog ståltråden innan jag knipsade av den. Arbeta med ståltråden som man gör med tandtråd.
Totalt sex ställen på bladfjädern gick att justera.
Sen startade jag motorn UTAN att koppla in ac:n. Kontrollerade att hjulet ej följde med. Stängde sedan av och kände på kopplingen att denna inte var varm. I så fall hade jag spänt in kopplingen för mkt.
Nu går allt som det ska igen, och tillslagen är i det närmsta helt ljudlösa. Inte det kraftiga knäppet längre som jag hade tidigare.

Fördelar som jag ser det:
Minimalt med demontering. Inga remmar som behöver demonteras (med allt vad det innebär).
Inga specialverktyg. det mesta finns hemma hos dom flesta. (10mm hylsa, avbitare och ståltråd.
Troligtvis ett icke förstörande ingrepp. Man kan alltid plocka bort ståltråden och Shimsa som det sättet som igentligen är tillrådigt.

Nackdelar som jag ser det:
Ingen precision "what so ever". Det går inte att styra symmetrin på hur mycket kopplingen ska dras in hela varvet runt.
Ingen känd hotfix. Jag har inte hört talas om ingreppet tidigare. Antingen är det ingen som kommit på det tidigare, eller så är ingreppet så dåligt att ingen (förutom jag) tar sig tid att berätta om det.
Risk att bränna kopplingen med kopplingsbyte/kompressorbyte som följd. Drar man in skivan för mycket att denna ligger emot, så bränner man eländet.

Detta är vad JAG har gjort, och för er som vill testa, men misslyckas/förstör något så får ni ta det med en axelryckning. jag vill INTE stå till svars för det i så fall.
Jag har gjort ingreppet och fått det att funka på min bil (V70 Classic-00 med 21k på mätaren)
Arbetstid 45 min.
Användarvisningsbild
av erikn
Inlägget innan ditt (länkar till tråd 56078) länkar till en tråd med bilder och lite mer "seriöst" sätt att göra det du gjorde. På en B230 motor behöver man inte ta bort någon rem för att schimsa.
av *pettson*
Kanske är det bara jag som är intresserad av att kompressorn snurrar? Att då peta in saker i elektromagnetens metallskelett för att minska avståndet ser iallafall jag som skitdumt även om det fungerar. För den intresserade så är ju kompressorns remskiva mindre i diameter än vevaxelskivan, cirkus halva storleken, dom flesta vet också vad det betyder ifråga om hastighet på kompressorn. En kompressor som håller hög hastighet på remskivan med lösa föremål inklämda i skelettet med en limdroppe eller inte, är aldrig en bra ide oavsett hur den utförs.
av semmelman
Har samma symptom som om magnetkopplingen skulle behövas shimsas (kylan ger upp efter 30 min) men avståndet är mindre än 0,5mm så vad kan man kolla nästa nu då? (inga felkoder)
Evaporatotempgivaren verkar inte riktigt som det kan det va, för lite med kylmedium kan det ge den symptomen?
av Tjonge76
Kanske skall tillägga att jag fick problemet bekräftat genom att knäppa till kopplingen med en mejsel. Det var vad som behövdes för att systemet skulle frusta igång...under en cykel iaf.
av EFI93
Tack för tipsen. Har nu shimsat om skivan. Den hade ett spel på 0.8 mm. Hann klanta, mig när jag
plockade ut skivan hittade jag inga shims. De hade fallit ut på golvet när jag drog ut skivan. Nu
väntar jag på sommarvärmen för att se om allt funkar när det är riktigt varmt.Med bra instruktioner
var det ingen svår operation.
Värmare XC60 22-

Din historia faller på att motorn startar di[…]

Instämmer i Erik Å:s inlägg, och d[…]

Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]