- mån 20 dec 2010, 20:31
Tjenare! Har lite problem med min 850. Den bara dog när jag var ute och körde. Nu har jag lyckats komma fram till att jag inte får någon gnista tror jag iaf. Jag testade att mäta spänningen till tändspolen den är samma som batteriespänningen på alla ställen jag kan mäta. Testade att koppla loss kabeln från tändspolen till fördelaren och lägga lite elkabel sen hålla den nära en nollpunkt (en mutter med bra ledningsförmåga). Fick ingen gnista alls vid startförsök.
Jag har mätt upp tändspolen enligt nedan så värdena verkar ju vara okej.
Det verkar som den inte ger signal till tändspolen? Är det så att kamaxelgivaren måste funka för att det ska ge gnista?
Kan tillägga att jag får felkod: 131 från ECU när jag försöker starta. Om jag fattat det rätt nån varvtalssignal som saknas.
Jag har mätt upp tändspolen enligt nedan så värdena verkar ju vara okej.
Det verkar som den inte ger signal till tändspolen? Är det så att kamaxelgivaren måste funka för att det ska ge gnista?
Kan tillägga att jag får felkod: 131 från ECU när jag försöker starta. Om jag fattat det rätt nån varvtalssignal som saknas.
Tänkte kontrollmäta en tändspole till en 850. Hur ska man mäta? Jag har mina referensvärden i haynes bokenMVH Daniel
När jag mäter mellan där man sätter in tändkabeln och muttern där den blåa kabeln är får jag 8000 Ohm, likadant om jag mäter till den röda kabeln. Mellan muttrarna med både röd och blå ikopplad på sin plats 0,8 Ohm, med kablarna urkopplade 0 Ohm.

- By profimat