Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare! Har lite problem med min 850. Den bara dog när jag var ute och körde. Nu har jag lyckats komma fram till att jag inte får någon gnista tror jag iaf. Jag testade att mäta spänningen till tändspolen den är samma som batteriespänningen på alla ställen jag kan mäta. Testade att koppla loss kabeln från tändspolen till fördelaren och lägga lite elkabel sen hålla den nära en nollpunkt (en mutter med bra ledningsförmåga). Fick ingen gnista alls vid startförsök.

Jag har mätt upp tändspolen enligt nedan så värdena verkar ju vara okej.
Det verkar som den inte ger signal till tändspolen? Är det så att kamaxelgivaren måste funka för att det ska ge gnista?
Kan tillägga att jag får felkod: 131 från ECU när jag försöker starta. Om jag fattat det rätt nån varvtalssignal som saknas.
Tänkte kontrollmäta en tändspole till en 850. Hur ska man mäta? Jag har mina referensvärden i haynes boken
Bild
När jag mäter mellan där man sätter in tändkabeln och muttern där den blåa kabeln är får jag 8000 Ohm, likadant om jag mäter till den röda kabeln. Mellan muttrarna med både röd och blå ikopplad på sin plats 0,8 Ohm, med kablarna urkopplade 0 Ohm.
MVH Daniel
Kamaxel OCH grundtändlägesgivaren måste ge signal för att den ska tända. Och koder den på varvssignal så är det grundtändlägesgivaren, alltså den som läser på svänghjulet som av dem 2 alternativen är slut.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Du mäter enligt följande:

Mellan muttrarna (utan kablar) = 0,3 - 0,7 ohm.
Mellan anslutning 1 (blå kabel-anslutning) och högspänningskabel = 8000 - 9000 ohm.

Med tändningen på: Batterispänning mellan röd kabel och stomme (jord).
Marlboroman skrev:Kamaxel OCH grundtändlägesgivaren måste ge signal för att den ska tända. Och koder den på varvssignal så är det grundtändlägesgivaren, alltså den som läser på svänghjulet som av dem 2 alternativen är slut.
Jaha okej! Ja nu funderar jag bara på om felkoden verkligen betyder det. Blir lite osäker när jag kollar i listan här. http://www.motorforum.nu/showthread.php?p=14776
Ska man kolla där hittar jag 1-3-1 Impulsgivarsignal saknas

http://www.volvoclubthailand.com/cgi-bi ... 5089/14#14
när jag kollar i denna lista så säger den 1-3-1 Ignition system RPM signal.

Är det samma sak? Blev lite osäker på vilken lista man ska kolla i nu!
Jocke S. skrev:Vilken resistans har du på impulsgivaren (svänghjulsgivaren)?
Jag får oändligt med resistans. Som ett kabelbrott. Det verkar ju lite mysko!
av danielzmod
Jocke S. skrev:Du mäter enligt följande:

Mellan muttrarna (utan kablar) = 0,3 - 0,7 ohm.
Mellan anslutning 1 (blå kabel-anslutning) och högspänningskabel = 8000 - 9000 ohm.

Med tändningen på: Batterispänning mellan röd kabel och stomme (jord).
Jag fick 12V på både röd kabel och blå kabel med tänndigen på är detta korrekt?
danielzmod skrev:
Marlboroman skrev:Kamaxel OCH grundtändlägesgivaren måste ge signal för att den ska tända. Och koder den på varvssignal så är det grundtändlägesgivaren, alltså den som läser på svänghjulet som av dem 2 alternativen är slut.
Jaha okej! Ja nu funderar jag bara på om felkoden verkligen betyder det. Blir lite osäker när jag kollar i listan här. http://www.motorforum.nu/showthread.php?p=14776
Ska man kolla där hittar jag 1-3-1 Impulsgivarsignal saknas

http://www.volvoclubthailand.com/cgi-bi ... 5089/14#14
när jag kollar i denna lista så säger den 1-3-1 Ignition system RPM signal.

Är det samma sak? Blev lite osäker på vilken lista man ska kolla i nu!
Jocke S. skrev:Vilken resistans har du på impulsgivaren (svänghjulsgivaren)?
Jag får oändligt med resistans. Som ett kabelbrott. Det verkar ju lite mysko!
Kamaxelgivaren har en egen felkod: 3-1-4

Och resistensen på impulsgivaren ska vara i trakten av 270 ohm vill jag minnas
Jocke S. skrev:Byt impulsgivare! :wink:

Rätt resistans = 200 - 400 ohm (beroende på temperatur).
Tack! Det ska prövas =)! Tack marlbroman också!
Edit: Tänkte bara säga att nu funkar bilen klockrent! Hela toppen på givaren var borta. Hoppas det malts ner så den nya givaren inte förstörs också. Men den funkar och går som den ska!

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]