Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobbe70
hej hej har en 95ans t5 som överladdar fast grundladdet är 0.4bar utan mangnetventil när jag kopplar i mangnetventilen då laddar den 1.5 till 1.7 det ät en 2.0l med glt kammar plus att den är chippad nya vakiumslanggar sitter det på+nya tryckslangar........... mvh tobbe ??:-/
Användarvisningsbild
av Marlboroman
En laddtrycksmätare av billig och mindre tillförlitlig art kanske bara? Alternativet är ju själva magnetventilen, men dem brukar ju ge lågt eller svajjigt laddtryck när dem är dåliga.
av tobbe70
har provat en helt ny magnetventil och det blir ingen skillnad.........har även provat olika laddmätare............
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Eftersom slangarna till magnetventilen sitter rätt (verkar det som) och dem är nya och hela och en annan magnetventil inte gjorde nån skillnad så är alternativen begränsade. Wastegaten har ju rätt grundtryck, så den kan man väl räkna bort. Även om det skulle vara en starkare klocka så ska det inte spela någon roll.

Och då finns bara mätaren/arna kvar som alternativ. Billiga mätare kan visa lite roliga värden och sen är ju frågan om montering, för en mätare som är inkopplad innan spjället visar konstiga värden. När vi bromsade en polares 740 så visade hans mätare 1,3 bar medans map-sensorn som man kan utgå ifrån är exakt mätte upp 0,9 bar... Så har du nån du kan låna en autometer eller kanske en industrimätare av så gör det och kolla.

Sen är det ju lite frågan hur du får upp laddtrycket, är det så på alla växlar eller bara när du drar ut rejält på 4:an och 5:an? För med den belastning som blir så så kommer laddtrycket att kunna krypa upp lite högre än normalt.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]