Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 850tösa
Hejsan.

Efter bytet av kamaxelgivaren har bilen gått som en klocka, förutom vid låga varv.
Det problemet är gammalt.
Jag trodde först efter kamaxelgivarbytet att även det problemet var avlöst, men så är inte fallet.

Bilen dör inte lika ofta, och heller inte lika lätt, men det händer fortfarande i samband med att kopplingen trycks ned inför inbromsningar/växlingar på låga varv så som vid stoppsljus o dy.
Det sker oftare när motorn är kall, men kan även hända när den är varm.

Jag har ingen felkod på bilen, det är kollat.

När detta inträffar, bluddrar motorn till lite och jag får då parera genom att lyfta kopplingen lite, vilket jag gärna vill undvika. Bytte koppling på den för fem år sedan, och vill inte göra det nu igen när jag vill sälja den.
Kan det vara kopplingen som felar?

Tomgången kan även vara lite upp och ned, även om den nu har blivit jämnare efter byte av kamaxelgivare och fördelare samt rotor.
Har ju som tidigare nämnts, haft bilen på verkstad och jag bad de även då kolla på tomgångsmotorn, men de kunde inte upptäcka något fel.

Hoppas någon kan ha en tanke om vad det kan vara.

Mvh Ulrika
av *pettson*
alltså ingen kod på A2.. och ingen på A6.
Kollat att tändspolen inte är spräckt och jordar lite då och då mot innerskärmen?
kontrollerat vacumslangar?
kontrollerad så tomgångsmotorn går lätt och inte kärvar? Att verkstan kollat innebär inget, då du inte vet hur och vad man kontrollerat.
Kontrollerat så tändstift och kablar är okej?
Kollat lock så det är okej?
Kontrollerat VAD det är som händer när den bluddrar? Saknas gnista? bränsle? luft? styrning? på en cylinder? flera cylindrar?
av 850tösa
Har kollat tändspolen, ser fin ut och även runt om, vad jag kunde se iaf, är inte så erfaren.
Gnista har vi kollat så det finns.
Har kollat slangar med hjälp av startgas, och vad jag har förstått det som, så skall, om det är läckage, motorn reagera vilket den inte gör.
Har dock inte kollat tändkablar eller tändstift ännu.
Har heller inte kollat tomgångsmotorn själv.
Förstår inte vad det är för lock du talar om dock. Fördelarlocket är bytt och således fräscht.

Har inte kollat vad som händer när den bluddrar heller. Det är under såpass kort tid, och det bara någon sek för den att stabilisera sig när man startat den kall.
Under körning då det kan hända att den dör i samband med att kopplingen trycks ned, hinns det inte kollas. Man får ingen förvarning. Just i det avseendet finns det stora likheter med hur bilen beter sig, som på det sätt den dog innan kamaxelgivaren byttes.
Ingen förvarning, den bara dör. Den dör inte på parkering, enbart när den rullar.

Min far har haft bilen i en vecka för att fixa lite annat på den, och hade då märkt detta fenomen.
Han påstår att det handlar om spridarna, och hade därför i något medel i tanken? för att avhjälpa detta.
Det jag har märkt idag när jag kört bilen (det har blivit sammanlagt ca 22 mil idag) så går bilen inte lika jämnt längre utan har nu en något ryckig gång. Om det medel han hade i påverkar, har jag ingen aning om, men skillnad är det. Främst då på låga varv.
Han har dock bla bytt två skruvar, de som fäster katalysatorn till grenröret?, men bytte en i taget. Kan det ha påverkat? Han bytte bara skruvar, ingen packning.
Det "lagade" avgasröret som gjordes på verkstad, visade sig hålla enbart två veckor, så min far gjorde om jobbet. Kanske även det kan påverka?

De skillnader jag märkt före och efter kamaxelgivaren byttes, är att motorn blev mycket jämnare och piggare.
Efter idag känns den ryckig, framförallt på låga varv.
Ingen trevlig känsla.

Tyvärr saknar jag kunskap att göra vissa saker själv, så om jag frågar dumma frågor eller upprepar mig, är det anledningen.
Försöker dock så gott jag kan :)

Tack för hjälpen :)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
850tösa skrev:Systemrelä?

Är det samma som bränslerelä? Isf är det nytt sedan ett par månader tillbaka.
Systemrelät: sitter ovan kylaren.
Bränslerelät: sitter vid säkringarna.

Systemrelät har fyra runda kontaktstift.

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]