Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har köpt en 850 snik 5 för ett år sedan. har gått bra tills nu, turbon visade sig ha feta sprickor i turbinhuset :evil:
Den ska vara chippad tydligen.
Har en fråga angående min styrbox och chip, vilken modell är denna till?

Styrboxens nr:
Bosch 0 261 200 500 (548)
P01275104
1T2653566
CP01
T94352286

Chippet tror jag inte är orginal då det syns tydligt att det är omlöddat, chippet har 32ben.
Chippets siffror är: 1 267 358 230 inget mer står på det och det innebär vad? OLW eller Estrella ships :

Att döma så har det varit många viljor (ägare) och sprätt i motorrummet, och detta är vad som är gjort.

15T turbo
Chippad?
3" downpipe, inte volvo orginal ser mer hemmasnickrat ut faktiskt.
Flänsen på downpipen är inte motsvarande konisk som på turbon utan den är platt/rak.
Orange/gula spridare
Laddar ca 1.4-1.5 bar

Bra lösning eller typiskt bonn meck? :???:
vad bör detta ge i hp mellan tummen och pekfingret?

Hur ska det se ut för att funka optimalt?
Senast redigerad av 1 mattias perssom, redigerad totalt 0 gånger.
Boxen ska ju va till en 2,0 liters va jag kan förstå. Numret på chipet säger inget, det är tillverkaren av chipet som sådant som skrivit in, och det har inget med innehållet på chipet att göra.

Va göäller receptet så ser det väl ut "som vanligt" och funkar. Det är väl bara laddtrycket om den verkligen laddar så mycket som är nåt att höjka ögonbrynen åt. Dels så räcker inte riktigt bränslet så långt och dels så lever vevstakarna farligt.
av *pettson*
Ger väl runt 285hk runt en minut i taget.. Kan säkert peaka 300hk 5-6 sekunder.
som sagt vevstakarna lever riktigt farligt, och bränslet räcker INTE till några äkta 1,4- 1,5 bar tyvärr. Inte med orginalspridarna, inte ens med uppställt bränsletryck tyvärr. Dom bottnar innan dess.
om man byter till starkare stakar och större spridare tillsammans med en 15t turbo vilket laddtryck ska man ligga på för att inte riskera att motorn ger upp närsom, inte leva "on the edge "alltså som jag tydligen har gjort :oops: ?
Några tips på pris värda stakar? nån ÅF här i sverige som har det jag behöver?

/Mattias
Vad det gäller stakat så kika hos LMR, LG Speed eller Motornord.

Sen bör man i bakhuvudet ha att rekommenderat max laddtryck med ett sånt aggregat är 1,2 bar även om dem tål att ladda lite mer. Sen va gäller spridare så lär dessa antingen kombineras med anpasssad mjukvara eller ett större luftmängdmätarhus.

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]