Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
När jag köpte bilen så gick automatlådan helt OK men kändes hård och "slog" i växlarna.
Eftersom lådans olja var svart och förmodligen aldrig bytts så tänkte jag att det var väl lika bra att spola lådan.
Efter bytet så blev den mjukare i växlingarna men den verkar låsa lite väl länge på en växel om man jämför med innan bytet.
Om jag gasar upp och sen behöver bromsa för ett rödljus så "hugger det till" när den ska lägga ur växlar för att stanna.
Kör jag in på parkeringen och inte glider in så ligger liksom en växel kvar när jag har stannat och den hoppar ur när bilen står still.

Detta kanske är helt normalt men eftersom bilen inte betedde sig så innan bytet så blir man lite undrande.
av *pettson*
sthlm skrev:När jag köpte bilen så gick automatlådan helt OK men kändes hård och "slog" i växlarna.
Eftersom lådans olja var svart och förmodligen aldrig bytts så tänkte jag att det var väl lika bra att spola lådan.
Efter bytet så blev den mjukare i växlingarna men den verkar låsa lite väl länge på en växel om man jämför med innan bytet.
Om jag gasar upp och sen behöver bromsa för ett rödljus så "hugger det till" när den ska lägga ur växlar för att stanna.
Kör jag in på parkeringen och inte glider in så ligger liksom en växel kvar när jag har stannat och den hoppar ur när bilen står still.

Detta kanske är helt normalt men eftersom bilen inte betedde sig så innan bytet så blir man lite undrande.
Eftersom lådan inte vet om att du bytt olja så beter den sej så som den lärt sej med tiden. Den är adaptiv.
PROVA med att bryta strömmen en halvtimma, kör sen mjukt och fint några mil med bilen. Se om den ändrar sej. Annars är det troligen nåt som inte står rätt till.

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]