Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bidrottningen
#422406
Hej !

Jag är en nybliven Volvo-ägare. Först köpte jag mej en Volvo 850 GLT -92 manuell låda. Ingen större skönhet precis rent utseendemässigt men blev så imponerad av motorstyrkan och körglädjen i denna "gamla" bil att jag gick och köpte mej en till :)

Denna gång blev det en Volvo 850 GLE -93 automat. Den har gått 19 000 mil. Jag har ägt den i cirka en månad.
Nu till problemet. På midsommarafton körde jag på en grusväg likt en tvättbräda. Lite senare på natten när bilen användes igen tappade den helt plötsligt kraft mitt under gaspådrag, trots att jag gasade så minskade hastigheten påfallande fort. Konstig känsla. Helt plötsligt fick den kontakt igen och det gick att fortsätta köra som vanligt igen.

Igår körde jag på en guppig väg igen. Någon minut senare la bilen av, helt denna gång. Dvs alla lampor tändes och strömmen var bruten. Tur nog gick det att starta med nyckel omedelbart igen.

Jag har ingen aning om de guppiga vägarna har haft något samband med dessa störningar men nämner det ändå.

Är det någon som har något tips vad som kan vara felet ? Var ska jag börja leta ? :cry:
Batteriet är nytt från Biltema av den förre ägaren. Har kollat på jordkabeln till karossen. Den ser bra ut, rent optiskt. Allt är rent och snyggt i motorutrymmet.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#422420
Bidrottningen skrev:Hej !

Jag är en nybliven Volvo-ägare. Först köpte jag mej en Volvo 850 GLT -92 manuell låda. Ingen större skönhet precis rent utseendemässigt men blev så imponerad av motorstyrkan och körglädjen i denna "gamla" bil att jag gick och köpte mej en till :)

Denna gång blev det en Volvo 850 GLE -93 automat. Den har gått 19 000 mil. Jag har ägt den i cirka en månad.
Nu till problemet. På midsommarafton körde jag på en grusväg likt en tvättbräda. Lite senare på natten när bilen användes igen tappade den helt plötsligt kraft mitt under gaspådrag, trots att jag gasade så minskade hastigheten påfallande fort. Konstig känsla. Helt plötsligt fick den kontakt igen och det gick att fortsätta köra som vanligt igen.

Igår körde jag på en guppig väg igen. Någon minut senare la bilen av, helt denna gång. Dvs alla lampor tändes och strömmen var bruten. Tur nog gick det att starta med nyckel omedelbart igen.

Jag har ingen aning om de guppiga vägarna har haft något samband med dessa störningar men nämner det ändå.

Är det någon som har något tips vad som kan vara felet ? Var ska jag börja leta ? :cry:
Batteriet är nytt från Biltema av den förre ägaren. Har kollat på jordkabeln till karossen. Den ser bra ut, rent optiskt. Allt är rent och snyggt i motorutrymmet.
Kolla alla jordförbindelser mellan kaross-motor och batteri-motor.

Du verkar ju definitivt ha ett glapp någonstans.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#422510
Då gäller det att hitta alla jordkablar. Finns det många ?
Har inte riktigt helkoll på 850 men kolla lite runt motorn, jag tror en kraftig kabel från batteriets minuspol skall gå till motorn och jag tror det skall finnas en s.k. jordfläta som sitter långt ner i motorrummet som går emellan kaross och motor. Jag tror att du måste kolla underifrån.

Mvh GK
av Bidrottningen
#422700
Hm, jag har försökt leta idag. Hittade en till dvs sammanlagt två. Finns förmodligen fler. La mej även under bilen men det gav mej inge mer kött på benen. Finns det "felkoder" även på såna här gamla årmodeller (-93:or) ?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#422741
Det finns felkoder men jag är osäker på hur man tar fram dom i din bil.

Mvh GK
av Arnold
#422742
Bidrottningen skrev:Finns det "felkoder" även på såna här gamla årmodeller (-93:or) ?
Jag tror du har lösningen högre upp i denna katalog (Felkoder till 850)
av Bidrottningen
#423121
Tack för svar, även för länkar till felkoder :)

Igår hände det igen. Mitt i en rondell. Denna gång startade jag den och åkte raka vägen till Volvo och pratade med dem. Killen trodde att det kunde vara något med bränsletillförseln. Bränslepumpen osv. Jag beställde tid för felsökning. Det tar 3 veckor men jag får försöka hålla ut.

En tanke har slagit mej men jag kan ha fel.....

Samtliga gånger när detta fel har uppkommit har det varit mindre mängd bensin i tanken. Igår kväll tankade jag upp den rejält och klarade mej då att köra "hela" kvällen utan stopp. Jag kan förstås ha fel i mina antaganden. Men i så fall kanske killen på Volvo är på rätt spår ?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#423122
Din tanke kan vara vettig, vi får se vad volvo säger.

Återkom gärna.

Mvh GK

Okej, det var bra att veta. Jag hade mätt ohm[…]

Har funnit mikrobrytare som kan passa. Men de ser […]

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

Saknar Android Auto

Den ska passa. Jag pratade även med Volvo sup[…]