Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sazzle
Besiktade bilen idag o hade det inte varit för lambdalampan hade den gått igenom.
El som dom skrev o protokollet: Felindikator motorelektronik, varnar för fel i systemet.

Bilen går hur bra som helst annars.

Enda felkoden som finns nu är att byta termostat, kan d påverka lambdalampan ?
Samt en till felkod i A7 som börjar på två o som inte ska kunna finnas där.
Måste även byta olja för den sjunger på sista versen.

Tips på vad jag annars kan göra ? kan man försöka släcka den själv el måste man in till volvo o göra d ?
Pratade m volvo idag o dom ville inte bara släcka den utan ville göra en felsökning först för 1200 kr.

Tips är välkommet :-)

mvh
Användarvisningsbild
av js1
Så länge felet finns kvar kommer lampan att lysa. Du måste lokalisera och åtgärda orsaken till att lampan lyser. När det är fixat slocknar lampan av sig själv. Möjligen behöver du lyfta en batterikabel nån minut för att återställa systemet, är lite osäker där. Termostaten i sig kan inte trigga lampan.
Vilken årsmodell har du? Har du diagnosuttag (vilket du verkar ha) kan du själv läsa ur felkoderna. Sockel A2 och A6 har med bränlse och tändning att göra, kolla vad där ligger.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2941
av sazzle
Jag har en volvo 850, 92:a. Har läst av i diagnosuttaget och alla säger 1-1-1 utom i A7.
Har testat m att ha haft av - polen i 20 minuter, har även haft i o ur säkring nr 1. men inget av d hjälper.

mvh
sazzle skrev:Jag har en volvo 850, 92:a. Har läst av i diagnosuttaget och alla säger 1-1-1 utom i A7.
Har testat m att ha haft av - polen i 20 minuter, har även haft i o ur säkring nr 1. men inget av d hjälper.

mvh
Bara för att reda ut begreppen, när du vrider startnyckeln till tändning skall lambdalampan lysa för att slockna när du startat motorn eller strax därefter. Om Lambdalampan inte slocknar föreligger ett fel som kanske inte alltid kommer upp när man kollar felkoder i dosan. Jag har förståelse för Volvos inställning.

Mvh GK
av *pettson*
Först av allt.. Det finns INGEN felkod som betyder byt termostat. Det finns däremot en som säger att signal motortemp för lång, samt en som säger signal motortemp för kort. DET VANLIGA är att termostaten är felaktig, men det vet ju du bäst eftersom det är du som tittar på instrumentet och kör bilen. Blir bilen varm normalsnabbt och står tempvisaren normalt? Isåfall är inte termostaten problemet.
Du berättar inte heller om du har manuell eller automat..
Automatlådan kan också tända lampan. Inte bara motorn.
Felsökning gäller alltid.
av sazzle
ok, felkoden säger signal motortemp för lång, men bilen blir varm normalsnabbt d blir den. men av vad jag kollat runt så brukar d vara att termostaten ä på väg att paja. kan den visa felkoden av annan anledning ?

Det är en manuell bil.

mvh

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]