Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.

Vecka 29 hade jag tänkt göra lite diverse underhåll på våran Volvo V70 1998 GLT, B5254S 20V.

Har inte lyckats läsa till mig att som jag känner att jag vill veta innan jag börjar riva i saker å ting.

Tomgångsventilen
---------------------
Har lyckats läsa mig till att man behöver köpa lite slangklämmor osv om man skall ta loss denna och rengöra osv.
Hurpass väl stämmer detta och är det någon som vet exakt vad man behöver för att kunna återmontera rätt?

Vevhusventilationen:
Oljeavskiljare, insugspackning. Dessa har jag lyckats få fram att jag behöver. Men jag har läst att det är iaf minst 1 slang som man borde byta ut, men vilken är det och vilket artikelnummer? Pris?
För att kunna riva ner insuget på ett enklare sätt, vilka verktyg är rekommenderat att man har då? Typ, någon förlängare av nått slag osv?

Är det nått jag missat? Nått som man bör tänka på?

Tack på förhand.
Min tomgångsventil satt inte med några slangklämmor. Det var bara att dra bort slangarna och sen trycka dit igen. Det enda verktyg som behövdes var en torx för att ta bort locket som sitter ovanför.

Till vevhusventilationen behöver du de saker som du nämnt plus den lilla rörstumpen som sitter längst ned på oljefällan. Det är ny konstruktion på den så man slipper slangklämmor så köp den. Sen behöver du eventuellt byta de långa slangarna också, det beror på vilket skick dom är i. Jag tror att du har 2, jag hade bara en och den var i nyskick så den behövdes inte bytas. Slangklämmor behövs också lite olika, jag köpte mina på biltema.

Bra verktyg att ha är den bitsskruvmejseln som är lång och böjlig som finns bl.a. på biltema. Det gör det lättare att komma åt skruvarna. Spärrskaft med förlängare bör du ha också. Finns säkert fler bra verktyg men det var det jag använde förutom vanliga verktyg.

Att tänka på är att rengöra hålen i blocket också, speciellt hålet längst ner, där måste det vara fritt hela vägen ner till oljetråget.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]