Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hnn94
Har en 850 SE-94, har under senaste månaden varit himla seg att starta vid tillfällen då jag kört kortare sträckor, oavsett om den varit varm eller kall, går inte ojämt eller ryckigt och startar däremellan fint utan problem
inga felkoder alls, har gått prickfritt i alla väder och temp. hela vintern på gamla, slitna stift och nu när vi bytte vill den inte alls?
bra batteri, nya stift, välservad i övrigt...har dock gått runt 34000..
Igår körde vi långt och den gick och startade prickfritt hela dagen men i morse startade den inte alls och där har den stått.... :evil:

någon som har en ide??
Användarvisningsbild
av gnestakalle
hnn94 skrev:Har en 850 SE-94, har under senaste månaden varit himla seg att starta vid tillfällen då jag kört kortare sträckor, oavsett om den varit varm eller kall, går inte ojämt eller ryckigt och startar däremellan fint utan problem
inga felkoder alls, har gått prickfritt i alla väder och temp. hela vintern på gamla, slitna stift och nu när vi bytte vill den inte alls?
bra batteri, nya stift, välservad i övrigt...har dock gått runt 34000..
Igår körde vi långt och den gick och startade prickfritt hela dagen men i morse startade den inte alls och där har den stått.... :evil:

någon som har en ide??
Vad jag förstått har den inte rullat alls efter tändstiftsbyte eller?

Kontrollerade du elektrodavstånd innan du monterade stiften?

Är du säker på att kablarna sattes tillbaka på rätt ställen och anslöts korrekt?

Kontrollera även att alla tändkablar sitter korrekt även på fördelaren och i spolen.

Mvh GK
av hnn94
Den gick fint i ett par veckor efter tändstiftsbyte sen började problemen, kan tillägga att i morse efter ha varit död sen 1,5 dygn tillbaka så startade den utan minsta problem????
en vacumslang var trasig också den hittade vi för en 10 dagar sen och då blev den lite piggare men start problemet finns kvar,
har dock inte kört den efter starten i morse utan inväntar bilmeck som ska titta på den....blir inte klok på detta....fast där fick man för att man tittade efter en nyare bil härrom veckan antar jag... :wink:

well, återkommer väl....har en känsla av att den kan bli dränkt av någon anledning, någon sensor som inte riktigt är som den ska?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
hnn94 skrev:Den gick fint i ett par veckor efter tändstiftsbyte sen började problemen, kan tillägga att i morse efter ha varit död sen 1,5 dygn tillbaka så startade den utan minsta problem????
en vacumslang var trasig också den hittade vi för en 10 dagar sen och då blev den lite piggare men start problemet finns kvar,
har dock inte kört den efter starten i morse utan inväntar bilmeck som ska titta på den....blir inte klok på detta....fast där fick man för att man tittade efter en nyare bil härrom veckan antar jag... :wink:

well, återkommer väl....har en känsla av att den kan bli dränkt av någon anledning, någon sensor som inte riktigt är som den ska?
Du är välkommen tillbaka närhelst du behöver :) :)

Mvh GK
av hnn94
...back on-line....
tror problemet är löst....troligen bensinpumps relät, trycket från pumpen var 0 och när vi petade till relät så hoppade trycket upp och den gick igång utan problem...så nu ska inhandlas ett nytt relä.... :) är tydligen ett vanligt problem på äldre 850, :roll: nu är det bara hålla tummarna.... :-)-)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bensinpumpsreläer dyker ofta upp som felkälla, skönt att det verkar ordna sig.

Ha en bra sommar. :)

Mvh GK

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]

XC70 D4 Brusten multirem.

Hej. Då har även min bil råkat u[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]