Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anthistatic
Hej!

Jag har letat lite på forumet efter info kring detta bromsproblem, men antalet träffar blir rent löjligt stort och jag hittade inte något som påvisade riktigt samma symptom som de jag har i min bil.

Bilen är en Volvo V70 2,5T - 1998 (19500 mil)

Problemet ligger bak. Vid inbromsning (även vid låga hastigheter) så hörs ett skakande/vibrerande missljud ifrån bakvagnen. Ingenting känns i bromspedalen, men motorbromsning ger inga som helst missljud.

Så sent som i förrgår plockades hjul, ok och skivor av för byte av ABS-sensorer, passade samtidigt på att knacka bort en del slagg och annan lort från skivorna, samt bytte klossarna bak. Missljuden/vibrationerna kvarblev dock efter återmonteringen och verkar inte ha minskat (eller ökat).

Oken, skall ärligt sägas, såg inte ut att vara i tipp-topp skick, men kolvarna verkade röra sig okej. Testade genom att manipulera ena kolven lätt inåt med polygrip, varpå den andra kolven flyttade sig motsvarande distans utåt. Var dock försiktig för att inte låta kolven arbeta där den inte är "van"...

Var skall jag fortsätta min felsökning någonstans? Eller blir det att byta ok, skivor och belägg (behåller nog beläggen, de har bara gått 10 mil ännu) för att vara helt säker på att felet inte ligger i den änden av det hela...?

Med vänliga hälsningar
/Johan
av anthistatic
Har ju sett här på forumet att man skall hålla sig borta ifrån Biltemas skivor. Finns något annat fabrikat som är något billigare fast ändå med skaplig kvalité?
av *pettson*
anthistatic skrev:Har ju sett här på forumet att man skall hålla sig borta ifrån Biltemas skivor. Finns något annat fabrikat som är något billigare fast ändå med skaplig kvalité?
Vad skiljer deras från andras?
av anthistatic
Kanske jag missförstod dig, *pettson*, i någon av de andra trådarna där just skakande/vibrerande/i allmänhet skumma bromsar förekommer... I allmänhet så brukar mottot "Du får vad du betalar för" inte vara alldeles felaktigt, även om även det klar motsatta så klart förekommer hos diverse märkesverkstäder/bildels-handlare...

I det fall jag har missförstått så fall är detta mitt fel som inte tagit in hela resonemanget kring Biltemas kvalitét/brist på kvalitét...

Men huvudfrågan kvarstår dock. Om det är skeva bromsskivor, borde inte detta kännas ordentligt i bromspedalen? Vad mer än skeva skivor (lol) kan orsaka skakningar som inte överförs så väl via bromspedalen?
av *pettson*
Problemet med tankesättningen om dyra respektive billiga skivor är att dyra skivor inte alls är konstruerade som *Billiga*. Men prisskillnaden är också därefter. Du betalar kanske 4-500 kronor skivan för *billiga* men du betalar runt 5000kr skivan för *kvalitet*. Samma gäller bromsok, det går inte att jämföra standardkonstruktionen med en *kvalitetskonstruktion* Menar du har tvåkolvsok bak orginal, motsvarande *kvalitetsok* har inte ens den konstruktionen och du får lägga runt 5000kr st. Sålänge vi jämför standardskivor, körda ifrån gjutjärn och som är svarvade ur detta, så betalar du extra för i huvudsak 4 saker, om vi redan nu bortser ifrån att man kan välja olika avsyning som kostar extra. Inget har med materialet att göra i sej, vore det fokus hade det inte bytts mycket bromskivor i världen, däremot hur mycket maskinbearbetat du söker, alltså hur attraktiv den är i kartongen eller på bilen. Du betalar extra för inovativa saker, t.ex brembos hålborrning som visar slitaget. Det tredje är märket. Det fjärde som är sällsynt är att skivorna är ugnsbakade och svarvade en gång till efter detta. Det gör man för att dom inte ska kunna slå sej vid första upphettningen hos kunden.
Ojämn kvalitet är nåt som märks tydligare hos biltema än hos många andra. Men det beror inte på att dom är sämre utan på att dom säljer så otroligt mycket mera. Om du har låt säga 3% felaktigheter och säljer 1 miljon enheter per år, ja då märks det mycket tydligare än hos nån som säljer 200.000 enheter och har samma felaktighetsprocent.

Skeva skivor bak känns inte särskilt tydligt i pedalen eftersom det är så lite av bromskraften som hamnar där.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det behöver inte kännas så mycket i pedalen. Rostfläckar/gropar i skivan ger skillnad i friktion, men de trycker inte tillbaka någon bromsvätska till huvudcylindern. En skev skiva pumpar bromsvätska fram och tillbaka i oket, känns inte alltid i pedalen det heller.
En skiva som är tjockare på ett ställe ger däremot fotmassage, men det händer oftast inte på en massiv skiva. Ventilerade skivor kan börja "klyva" sig mitt i ventilationshålen.

Problemet är i dina skivor, byt eller svarva.
av anthistatic
OK

Kanske skulle prova svärfars gamla metall svarv som mest bara står. Fast jag får nog anlita svågern till att köra den då han faktiskt har viss erfarenhet av sådan svarvning...

Något jag måste tänka innan?
Hur mycket kan jag svara av? (tills skivan är jämn antar jag men...)
Efter svarvning, behöver skivorna köras in igen?
av *pettson*
Har du möjlighet så se till att skivorna sätts i centrumhålet. Se till att bromsytan har mothåll medans du svarvar. Annars måste du svarva bägge sidor samtidigt som man gör när man använder en skivsvarv.
Detta görs för att säkerställa att skivan har samma tjocklek hela vägen.
av anthistatic
Har ingen aning om vad svarven pallar. Känns som en rätt uråldrig modell, men ett mothåll borde ju gå att lösa på något vis. Man vill ju antagligen inte att skivorna "sviktar" under belastningen från skäret (eller va de heter). Jag hör med svågern, han brukar klura ut bra lösningar på liknande problem...
Saknar Android Auto

Förmodligen har personen som beställt b[…]

B230fk saknar kraft

Jag ska se om jag kan prova en annan soppapump och[…]

Har bytt vevaxeltätningen framme samt oljepum[…]