Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av speedhitz
Hej ny här på forumet men hoppas någon här kan hjälpa mig...
Jag har en v70 2,4 års mod 00 med motor:B5244S2 bilen har rullat 17000+mil och alla servicar är gjorda problemet är som sådant att när man kör bilen på jämn gas så hackar den något men vid gas pådrag går den som en klocka tycker den går fint på tomgången med förutom en gång då den också började svajja upp å ner som en jojjo... har kollat tändstift å tändkablar utan fel ....någon som kan ha en ide om vad felet kan vara eller är det bara att lämna in för att söka felkoder???? tacksam för alla svar mvh/j
Användarvisningsbild
av Severin
Beror lite på hur ofta den "hackar", varje 10-20sek kan bero på ac komressorn som går in, den stjäl ju lite effekt från motorn.

Att den svajjade en gång på tomgången, hade du kopplat bort batteriet innan?
av speedhitz
har ingen ac i min bil så det är uteslutet ..hade inte kopplat ur batteriet innan den svajjade på tomgången .tackar dock för ditt visade intresse i frågan . har själv mina funderingar om det kan vara spjällhuset men då borde den gå dåligt vid gaspådrag med har även kollat så det ej är vatten i bensinen :???: hm undra vad en felsökning kan tänkas kosta vet jag bara felet så går det ju att ordna själv dock min första v70 så har inte ricktigt koll på de problem som är vanliga förutom växellådan å bromsar
Användarvisningsbild
av Nexus
byta bränsle filter skadar aldrig, sen kan du ju rengöra spjället och se om det hjälper
av speedhitz
jo bränsle filtret är hyffsat nytt är väll spjället som jag också funderat över får helt enkelt göra en djupdykning i det och se om det löser problemet tacksam för ditt svar
av Pedaal
9 av 10 gånger är det spjällhuset. Prova rengöra det noggrannt!
Hjälper inte det så är det troligen ett nytt som behövs.
Ska byta mitt idag. Vart in på volvo de skulle ha 5700 + arbete för spjällhuset. Hittade istället atech2 som renoverar spjällhus för 3548:-. Skicka bara ditt artnr på ditt hus så skickar dom dig ett och du skickar ditt i retur.
av speedhitz
Pedaal skrev:9 av 10 gånger är det spjällhuset. Prova rengöra det noggrannt!
Hjälper inte det så är det troligen ett nytt som behövs.
Ska byta mitt idag. Vart in på volvo de skulle ha 5700 + arbete för spjällhuset. Hittade istället atech2 som renoverar spjällhus för 3548:-. Skicka bara ditt artnr på ditt hus så skickar dom dig ett och du skickar ditt i retur.
det var fin info det kände ej till atech2 så det varj kul att att höra tack för det!!! ska nu i helgen rengöra det och se om det löser problemet annars blir ju atech2 lösningen :D :D :D
Användarvisningsbild
av BamZe84
Lånar lite av tråden..
Är de mycket jobb att riva ner spjällhuset ?
Min bil går också rykigt på låga varv när den är kall..

mvh
av speedhitz
BamZe84 skrev:Lånar lite av tråden..
Är de mycket jobb att riva ner spjällhuset ?
Min bil går också rykigt på låga varv när den är kall..

mvh
vet inte om du menar att montera isär hela spjällhuset???? det bör du nog ej försöka dig på jag monterade bara bor det genom att lossa på bultarna sedan rengjorde jag det mycket försiktigt
av speedhitz
ahh har nu provat en hel del rengjorde spjällhuset utan att det hjälpte monterade på ett nytt men det hjälpte ej heller har kollat felkoderna å det visar ingenting suck trött på detta bilen blir bara ryckigare å ryckigare har snackat med två volvo meck som ej heller hade någon direkt teori om felet ahhhhhh får väll lämna in bilen så de får gå igenom den ordentligt= jätte dyrt ....snyfft....

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]