Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RIPMJ
Jag tycker att min bil känns orolig när jag kommer upp i lite högra hastigheter, typ 140-160 km/tim och uppåt. Känns som att bilen kommer att åka av vägen, man kan väl få samma känsla som att när de går sakta nerför slalombacken är de okej, men ju fortare desto lättare blir man och desto mer känsla av att man kommer att åka av.

Volvo V70 T5-00 (gamla karossen)
Om jag bara visste hur man skulle gå till väga att kolla sådant. Fast tror inte att de beror på stötdämparna iaf de är Gula Koni och har gått under 10.000 mil, fjädrarna däremot är lika gamla som bilen. Främre länkarmana är bytta förra året, övre motorbussningen är bytt. Hjulen är balanserade och fyrhjulsinställning är gjord.
Det är inte alltid, finns många firmor som säljer samma fjädrar / dämpare till sedan och kombi.

Frågan är ju vad man ska tänka sig vara nästa steg. Fjäderbensstag hjälper till en del förstås. Nya bussningar i bakvagen är absolut inte fel. Riktiga bussningar till länkarmarna fram gör en hel del dem med istället för dem klent dimensionerade originalen. Takvingen om du inte har sån gör sitt till för stabiliteten.
Tog en runda ut på motorvägen idag, och vill tillägga att vid fullt gaspådrag så började de vibrera i ratten i 130 km/tim, och ju mer jag ökade desto mer skakade det i ratten. Sen körde en bil ut som hade noll koll på bakomvarande bilar och då låg jag i ungefär 160-170 km/tim, då skakade de till och bilen började kränga. Testade sedan att bromsa i lite lägre hastigheter typ 110 km/tim och då drog den åt vänster, kan dock inte få fram detta fenomen när jag kör i typ 50-70 km/tim. Nåt är ju riktigt galet!
Saknar Android Auto

Förmodligen har personen som beställt b[…]

B230fk saknar kraft

Jag ska se om jag kan prova en annan soppapump och[…]

Har bytt vevaxeltätningen framme samt oljepum[…]