Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare! krångla lite för mig och jag vet inte riktigt vart jag ska ta mig vidare.

Information gällande bilen
Volvo 855 GLT-95
Miltal:30400 mil
Nu till problemet
Vid låga motorvarv (1000-2000) så tycker jag mig känna en ryckig gång på motorn. Som en misständning ungefär.

Eftersom förra ägarens nogrannhet var okänd beslöt jag mig för att börja med tändstiftsbyte, vilket inte förbättrade något...
Men av en ren slump såg jag att friskluftslangen var trasig så fort iväg på volvo å införskaffade en ny(3 gånger till volvo blev det faktiskt, fastän de läste av från chassienr och regnr så fick jag fel 2 gånger?!)
Detta löste problemet något men dock inte fullständigt.
Så frågan till er forumsläsare är då följande, vart ska jag fortsätta mitt felsökande? De fel jag har kommit på justnu är följande:
1. Tändkablar, hur ser man att de är dåliga? Motståndsmäta?
2. Fördelarlocket?
3. Kamgivare?
4. Lambdasond? Denna bör väl gå att mäta? 0-5 eller 0-1?
5. Övrigt

Det jag har felsökt hittils är följande:
Impulsgivaren? Den som sitter mot vevstaken såattsäga. själva givaren såg fin ut om än lite smutsig så rengjorde den, vilka ohmvärden är att räkna med om jag ska mäta denne?

Kamaxelgivaren? Men hur sitter den fast? Skruvade lös de två torxen men den satt fortfarande som berget så blev lite feg. Är det bara övervåld som gäller för att få lös?
Vad kan man förvänta sig för värden från den om man ohmmäter?

Felkodscheck kommer senare i helgen.
Hoppas det går att tyda nått från min frågeställning. Tack på förhand
Senast redigerad av 2 lunnegren, redigerad totalt 0 gång.
Nu har jag kollat. Diagnosmodulen krånglar med mig dock. Dioden lyser konstant...
Tändkablarna såg fräscha ut och var av märket biltema dvs de är bytta någongång, såg ej någon datummärkning på dem dock.
Fördelarlocket och rotor såg fräscht ut sånär som lite små förslitningskador. Rengjorde detta och satte tillbaka utan någon rolig förbättring
av *pettson*
Biltemas detaljer är inte sämre än andras. Däremot billigare. Har också hört MASSOR. Alla bilar med aluminiumtopp får sina toppar sönderfrätta av biltemas glykol. Bilarna skär med biltemas olja och tändstiften smälter som smör i solen. För att inte tala om förstoppade filter och barnpuder på alldeles för glesa luftfilter. Torkarblad som repar rutorna och låter som plåt som dras över rutorna till att dom är så kraftiga att dom böjer torkararmarna. Ska vi ta och dra ur kärnan ur sakerna så är det så att personalen har ingen aning om vad som är till vad och kunden har inte det heller. Kunden går på en rekommendationstabell som inte stämmer och så är problemet igång. Glykolskrönan är sen gjutjärnsmotorerna krävde egen glykol...Den var inte sann då heller.
Det som ställt till det och skapat en del turbulens är att biltema sålt FEL STIFT... som rekommenderat till volvo. Mycket tändstörningar blev det.
Kikade man på tändstiftstillverkarens sida och biltemas rekommendationer så stämde dom inte. Bytte man till tändstiftstillverkarens rek så fungerade det utmärkt. Det ska vara åtgärdat nu. Massor med folk inkl jag själv har tjatat så det ska åtgärdas.
Vad gäller fördelarlock och rotorer samt tändkabelsatser så finns inget att anmärka på vad gäller kvaliten och funktionen. Iallafall inte i mina ögon och i dom ägarnas ögon vars bilar jag monterat massor sånt på.

Jag skulle nog be trådskaparen att ta bort strömkabeln över natten till batteriet så att stydonet får en chans att optimera sej från början så att säga. Styrdonet startar då ifrån grundvärde och framåt i sina beräkningar. Det gör att ändringar som nu blivit kommer att kalkyleras med mycket snabbare än om bilen ska optimera sej på normalt sätt.
B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&ari[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]