Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ketto
Är inte svårt att montera farthållare!

Och sen byta den vänstra spaken ska du göra oxå!

Kan va lite bök att få in vaccumslangen in i kupèn bara....

Annars är de lätt! Tar nån timme!

Har ingen monteringsanvisning på de tyvärr!

Finns säkert nån till salu på Tradera! Sök på Pudaskung, han har ofta sånt ute!
av nypa00
jag har volvo's installationsmanual om du vill ha, men den guiden som tidigare talare lagt upp är bättre illustrerad :D
av nypa00
Vad är det som inte fungerar?

har du några felkoder ifrån farthållaren?
av Ducato
Hej igen!.

I dag har jag skrivit brev till det amerikanska volvoforumet, så nu skriver jag här det samma.
Jag har i dag lagt ned några timmar på felsökning. Först använde jag 1,5 timme på datorn för att förbättra elritningen så jag kunde se den utan mikroskop. :-D

Startade felsökningen igen.
Tog ner kontakterna vid bromspedalen för andra gång, och demonterade den stor med bromsljuset helt och rengjorde kontakterna. Mätte motstånd och ström och kollade att inga kablar var skadade. Mätte spänningen som nu var korrekt 12v, med bättre jordningspunkt.

Mätte alla funktioner från armen, alla knappar, och även demonterade armen helt för att kolla kontakterna inuti, samt mätte upp kablarna och kollade skador.
Enligt det jag kommet fram till, så fungerar alla brytare på armen, ström går där den skall gå, även via brytarna vid bromspedalen. Kollade om kablarna från ratten till reläboxen var hela, och hittade inget konstigt.
Har 2 reläboxar, en som tillhör bilen, en jag köpte in på Vimmerby bilskrot, men oavsett vilka jag använde så var farthållaren hel död.
Och vid förra felsökandet, så körde vakuum pumpen som den skulle när jag kopplade ström via reläsockeln.

Och som jag tror jag nämnde förut, när jag kollar felkod, så får jag "allt ok"
Så vad sjutton kan vara fel?

Flera smarta volvokillar där ute?

Hade absolut bytt, vet ju inte hur läng[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]

Vi tar det enklaste först, det som Haynes kal[…]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]