Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte en Volvo 850 GLT -92 i söndags, verkade vara i skapligt bra skick för ålder o.s.v. Har dock ingen tidigare erfarenhet av Volvo men trodde väl inte det skulle vara något speciellt..
Gick lite segare än jag trodde för att vara 170hk men tänkte inte så mycket på det.
När jag kom hem (åkte drygt 8mil) gick jag upp en sväng, med bilen på, och när jag kommer ut luktar det mycket bensin och lambdalampan har tänts...
Sedan dess har jag bytt olja/filter, gamla oljan var väldigt blaskig.
Har upptäck också att det ångar ur oljestickeröret så det blir väl till att slita bort insuget och rengöra vevhusventilation, ev. byte oljefälla etc..
Det skumma är att den drar gissningsvis 3-4l/mil men den är ändå helt körbar går inte spec. ryckigt eller liknande.

Det jag egentligen undrar är om igensatt vevhusventilation verkligen kan ge alla dessa symptom eller beror bränsleförbrukningen på något helt annat?

Köpte ju bilen "i befintligt skick" också, annars hade den åkt tillbaks, har inte råd med en skitbil egentligen.
Senast redigerad av 1 Ivarsson, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Ivarsson skrev:Köpte en Volvo 850 GLT -92 i söndags, verkade vara i skapligt bra skick för ålder o.s.v. Har dock ingen tidigare erfarenhet av Volvo men trodde väl inte det skulle vara något speciellt..
Gick lite segare än jag trodde för att vara 170hk men tänkte inte så mycket på det.
När jag kom hem (åkte drygt 8mil) gick jag upp en sväng, med bilen på, och när jag kommer ut luktar det mycket bensin och lambdalampan har tänts...
Sedan dess har jag bytt olja/filter, gamla oljan var väldigt blaskig.
Har upptäck också att det ångar ur oljestickeröret så det blir väl till att slita bort insuget och rengöra vevhusventilation, ev. byte oljefälla etc..
Det skumma är att den drar gissningsvis 3-4l/mil men den är ändå helt körbar går inte spec. ryckigt eller liknande.

Det jag egentligen undrar är om igensatt vevhusventilation verkligen kan ge alla dessa symptom eller beror bränsleförbrukningen på något helt annat?

Köpte ju bilen "i befintligt skick" också, annars hade den åkt tillbaks, har inte råd med en skitbil egentligen.
Vevhusventilationen ökar inte din bränsleförbrukning litervis. Men din tända motorlampa lär göra det.
Läs ur koden/koderna och åtgärda. Vad gäller att bilen gick sämre än du trodde?
Köpte du bilen både osedd och okörd? Det är liksom inte läge att klaga på tidigare ägare om du ändå inte brytt dej om att kontrollera nånting. :-)-)
Med trasig lamdasond (ingen signal till styrenhet) tänds lamdalampan och styrenheten går in i ett nödläge som gör att man kan ta sej till verkstad. Fick den förklaringen av verkstaden när min lamdasond gick sönder. Kan tillägga att min 945:a då drog mellan 2 och 3 liter/mil men gick som vanligt.
Köpte den varken osedd eller okörd.. Kollade noga jämfört med vad jag brukar göra då jag alltid har otur med att köpa bilar... När jag kollade var det torrt i motorrummet(verkade inte läcka olja då) Däremot var jag inte så beläst att jag tänkte på att kolla om det ångade ur oljesticksröret t.ex.
Lambdan och katalysatorn skall ha varit utbytta, relativt nyligen, tvivlar dock på detta då jag nu sett hur dom ser ut och det verkar inte vara några nya grejer direkt...

Skall list ut hur man läser koderna och hoppas att det inte är något jättesvårt, har man tur kan det vara något som fått olja på sig (vet inte om jag skrev det men p.g.a. övertryck vevhusventilation trycker den ur sig ur oljepåfyllningslocket), någon givare som blivit knäpp p.g.a. det..

Får hoppas att bränsleförbrukningen sjunker radikalt om jag får lampan att slockna då.

Tack så mycket för svaren, återkommer när jag läst koder och eventuellt gjort framsteg.
Nu har jag kollat koderna, gick dock inte att nolla dom, varje stift, när en kod dök upp som redan hade varit så slog jag av och på tändningen och höll in knappen men det började aldrig blinka...

Här är koderna, ska kolla upp strax vad de betyder

A1 - Fanns inget stift.
A2 - 1,1,3 2,2,1 1,2,1
A3 - 4,4,4 3,1,1 3,1,4 3,2,1 1,4,2 1,2,1 1,2,4
A5 - Fanns inget stift.
A6 - 1,1,1
A7 - 1,2,3 1,3,3 1,3,1 1,3,2 1,2,2
Ivarsson skrev:Nu har jag kollat koderna, gick dock inte att nolla dom, varje stift, när en kod dök upp som redan hade varit så slog jag av och på tändningen och höll in knappen men det började aldrig blinka...

Här är koderna, ska kolla upp strax vad de betyder

A1 - Fanns inget stift.
A2 - 1,1,3 2,2,1 1,2,1
A3 - 4,4,4 3,1,1 3,1,4 3,2,1 1,4,2 1,2,1 1,2,4
A5 - Fanns inget stift.
A6 - 1,1,1
A7 - 1,2,3 1,3,3 1,3,1 1,3,2 1,2,2
Du ska INTE slå av tändningen mellan läsnin & nollning
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024