- tor 12 feb 2009, 12:12
#260334
Köpte en Volvo 850 GLT -92 i söndags, verkade vara i skapligt bra skick för ålder o.s.v. Har dock ingen tidigare erfarenhet av Volvo men trodde väl inte det skulle vara något speciellt..
Gick lite segare än jag trodde för att vara 170hk men tänkte inte så mycket på det.
När jag kom hem (åkte drygt 8mil) gick jag upp en sväng, med bilen på, och när jag kommer ut luktar det mycket bensin och lambdalampan har tänts...
Sedan dess har jag bytt olja/filter, gamla oljan var väldigt blaskig.
Har upptäck också att det ångar ur oljestickeröret så det blir väl till att slita bort insuget och rengöra vevhusventilation, ev. byte oljefälla etc..
Det skumma är att den drar gissningsvis 3-4l/mil men den är ändå helt körbar går inte spec. ryckigt eller liknande.
Det jag egentligen undrar är om igensatt vevhusventilation verkligen kan ge alla dessa symptom eller beror bränsleförbrukningen på något helt annat?
Köpte ju bilen "i befintligt skick" också, annars hade den åkt tillbaks, har inte råd med en skitbil egentligen.
Gick lite segare än jag trodde för att vara 170hk men tänkte inte så mycket på det.
När jag kom hem (åkte drygt 8mil) gick jag upp en sväng, med bilen på, och när jag kommer ut luktar det mycket bensin och lambdalampan har tänts...
Sedan dess har jag bytt olja/filter, gamla oljan var väldigt blaskig.
Har upptäck också att det ångar ur oljestickeröret så det blir väl till att slita bort insuget och rengöra vevhusventilation, ev. byte oljefälla etc..
Det skumma är att den drar gissningsvis 3-4l/mil men den är ändå helt körbar går inte spec. ryckigt eller liknande.
Det jag egentligen undrar är om igensatt vevhusventilation verkligen kan ge alla dessa symptom eller beror bränsleförbrukningen på något helt annat?
Köpte ju bilen "i befintligt skick" också, annars hade den åkt tillbaks, har inte råd med en skitbil egentligen.
Senast redigerad av 1 Ivarsson, redigerad totalt 0 gånger.