Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
Hallå där.

Köpte mig en V70 2,5 SE -99 för ett tag sen, alltså 140hästaren. Med den "gamla" automaten med 3 körprogram. AW50-42 tror jag bestämt att den heter? 21800mil har bilen gått iallafall.

Vid köp så växlade den helt okej faktiskt, om än lite hårt ibland men det är tydligen "standard" att dessa automater har sina humörsvängningar. Oljan var RÖD åtminstone men jag beslutade att lämna in den på bilia för en sköljning. 8L gick det åt när dem sköljde den, tyckte det verkade lite, men med tanke på att oljan inte var direkt ofräsch från början så kanske det inte behövdes mer.

Blev ingen direkt skillnad på växlingarna efter sköljningen heller, även om oljan nu är klarröd. Har nu kört 400mil sedan sköljningen och jag tycker lådan bara växlar hårdare och hårdare. Speciellt tvåans växel är hemsk, känns verkligen i hela bilen att den smäller i växeln, oavsett hur mycket gas man ger. Smäller även i ettan när man petar i driven.

Det roliga är att dessa problem bara finns när bilen är genomvarm. När man kallstartar så rycker det varken när man lägger i drive eller när den växlar till någon av dem andra växlarna. Även tvåan slinker i utan problem.

Lådan slirar inte och växlarna går i direkt, även fast dem går i HÅRT. Oljan luktar fräscht och inte bränt.

Så, vad sjutton ska jag göra? Är det bara att gå och vänta på ett lådras eller vadå? Funderar på att göra en ordrentlig sköljning igen, denna gång gör jag det själv. Men det känns lite onödigt eftersom oljan är fräsch...
Senast redigerad av 1 S80_140HK, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
S80_140HK skrev:Hallå där.

Köpte mig en V70 2,5 SE -99 för ett tag sen, alltså 140hästaren. Med den "gamla" automaten med 3 körprogram. AW50-42 tror jag bestämt att den heter? 21800mil har bilen gått iallafall.

Vid köp så växlade den helt okej faktiskt, om än lite hårt ibland men det är tydligen "standard" att dessa automater har sina humörsvängningar. Oljan var RÖD åtminstone men jag beslutade att lämna in den på bilia för en sköljning. 8L gick det åt när dem sköljde den, tyckte det verkade lite, men med tanke på att oljan inte var direkt ofräsch från början så kanske det inte behövdes mer.

Blev ingen direkt skillnad på växlingarna efter sköljningen heller, även om oljan nu är klarröd. Har nu kört 400mil sedan sköljningen och jag tycker lådan bara växlar hårdare och hårdare. Speciellt tvåans växel är hemsk, känns verkligen i hela bilen att den smäller i växeln, oavsett hur mycket gas man ger. Smäller även i ettan när man petar i driven.

Det roliga är att dessa problem bara finns när bilen är genomvarm. När man kallstartar så rycker det varken när man lägger i drive eller när den växlar till någon av dem andra växlarna. Även tvåan slinker i utan problem.

Lådan slirar inte och växlarna går i direkt, även fast dem går i HÅRT. Oljan luktar fräscht och inte bränt.

Så, vad sjutton ska jag göra? Är det bara att gå och vänta på ett lådras eller vadå? Funderar på att göra en ordrentlig sköljning igen, denna gång gör jag det själv. Men det känns lite onödigt eftersom oljan är fräsch...
Du ska göra bilen strömlös..
ha den strömlös nån timma..
plocka dit strömkabel och starta. Kör bilen på ekonomiprogrammet MJUKT och fint.
Kör 5 mil totalt eller nåt.. men kör MJUKT.. nu kommer lådan bara att växla mjukt för dej..
Om du börjar köra bilen hårt kommer den att växla hårt. Lådan var adaptiv redan 1992 när den kom.
Däremot slogs det inte på stora trumman förräns nästa låda kom, den tog mera hänsyn än den första och kom att kallas adaptiv. Men bägge är det alltså, dock i varierande grad.
Fungerar inte det så har du en solenoid som kärvar eller nåt.
Tack för svaret.

Provade att göra bilen strömlös över natten och sedan gav jag mig iväg och körde mjukt. Visst blev det skillnad, men tycker fortfarande att den växlar lite väl hårt. Har även upptäckt att den är lite skum när man kallstartat (om det är kallt ute, dvs minusgrader) och åker iväg, när den sen ska lägga i trean så känns det som att hela bilen bromsar in, växeln går i direkt men bilen "bromsar till" samtidigt. Känns olika mkt beroende på hur kallt det är ute. Detta händer bara första gången den lägger i trean efter kallstart, efter det så slinker den i utan att bilen "bromsar".

Frågan är vad det är som orsakar det....

Funderar även på om det övre motorfästet kan vara en del i felkällan till att växlingarna känns mycket. Misstänker att den bussningen är kass, om man står och fyllevarvar och när man släpper gasen så känner man hur det vibrerar till i bilen. Kan det vara bussningen som är kass då? Och kan den påverka så att växlingarna känns mer?
av *pettson*
S80_140HK skrev:Tack för svaret.

Provade att göra bilen strömlös över natten och sedan gav jag mig iväg och körde mjukt. Visst blev det skillnad, men tycker fortfarande att den växlar lite väl hårt. Har även upptäckt att den är lite skum när man kallstartat (om det är kallt ute, dvs minusgrader) och åker iväg, när den sen ska lägga i trean så känns det som att hela bilen bromsar in, växeln går i direkt men bilen "bromsar till" samtidigt. Känns olika mkt beroende på hur kallt det är ute. Detta händer bara första gången den lägger i trean efter kallstart, efter det så slinker den i utan att bilen "bromsar".

Frågan är vad det är som orsakar det....

Funderar även på om det övre motorfästet kan vara en del i felkällan till att växlingarna känns mycket. Misstänker att den bussningen är kass, om man står och fyllevarvar och när man släpper gasen så känner man hur det vibrerar till i bilen. Kan det vara bussningen som är kass då? Och kan den påverka så att växlingarna känns mer?
Bra bussningar och fästen krävs.. men även normal driftstemp på lådan. Kall olja gör naturligtvis att lådan växlar lite tristare. Driftstemp når oljan redan efter ca 10 min körning.
Blir att byta den bussningen då....

Har idag kollat vidare på automatlådan, tog en bomullstops och doppade ena ändan i ny fräsch automatlådeolja från Volvo, och på den andra ändan smetade jag olja från bilen. Oljan i bilen var inte fullt så klarröd som jag trodde....Blir att skölja lådan igen och denna gång gör jag det själv. :???:
Idag hände det något intressant.

Det har varit rätt kallt inatt, runt -16.

På morgonkvisten var det runt -4,5.

Jag blev tvungen att kallstarta bilen för att flytta den några meter så jag fick upp garageportarna. Hade ingen motorvärmare inkopplad som jag alltid brukar ha. Bilen startade och gick bra, backade den några meter o slog av.

25minuter senare skulle jag köra fram bilen, startar, den gick dåligt som fan och blårök som sjutton. Ettpar sekunder, sen gick den som vanligt.

Nån timme senare skulle jag åka till jobbet, sätter mig i bilen och startar, motorn gick SKIT och det blårök.

Ska tilläggas att oljenivån inte har minskat nämnvärt under dessa 700mil sen sista servicen. Den har ALDRIG blårökt förut och den blåryker inte när man kör. Bara dem första sekunderna efter start.

Ventiltätningar? Eller vad tror ni.
Användarvisningsbild
av zingo
Vad man läst i mängder av trådar om just kallstarter och kort "igångtid" så brukar de flesta få problem med kompressionen så bilen blir svårstartad (har själv råkat ut för detta), det är nog någon form av detta du drabbats av där stiften blivit en aning sura och bilen inte tänder som den skall och därmed blir ju förbränningen allt annat än bra med hackig motor och skum rök...
Efter jag drabbades av detta så låter jag alltid bilen vara igång ett par minuter minst med lite mer gaspådrag än tomgång för att förbränna den extra puff bränsle den får vid kallstarter, har funkat bra hittills för mig!

Men visst, är tätningarna på väg att bli dåliga så kan det ju självklart bli denna effekt också, och alla material ändrar ju form och storlek vid temperaturskillnader.....så vi hoppas väl på den korta "igångtiden" :-)-)
Verkar ha varit den korta gången som ställde till det, bilen har gått som en klocka dem senaste dagarna :-)-)

Nu har jag en ny fundering. Har haft ett missljud kring maskin sen jag köpte bilen.

(Se länk)
http://www.youtube.com/watch?v=-Fd5lqTLf8M
*Friiitfriiitfriiitfriiit* ljudet jag tänker på.

Jag TRODDE att det var spännaren till multiremmen, men när dem bytte remmen på bilia för 700mil sen så sa dem att spännaren var OK. Kamremmen bytt för 4000mil sen, vad mer som byttes då vet jag inte.

Någon som har några gissningar?
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]