Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av galejan
Min luftpump och relä har pajat efter bara ett halvår,vatten överallt......
Läste i en gammal tråd om att man kunde löda i relät alt.sätta ett motstånd mellan matarkabel och signalkabeln, är det någon som testat detta.Om jag fattar rätt så är avgasvärdena bra utan denna svindyra luftpump...
Bilen är en 855 SE-96
av *pettson*
galejan skrev:Min luftpump och relä har pajat efter bara ett halvår,vatten överallt......
Läste i en gammal tråd om att man kunde löda i relät alt.sätta ett motstånd mellan matarkabel och signalkabeln, är det någon som testat detta.Om jag fattar rätt så är avgasvärdena bra utan denna svindyra luftpump...
Bilen är en 855 SE-96
Du behöver inte montera ett motstånd. Ta bara ett gammalt extraljusrelä och se till att manöverspolen hamnar emellan dom två kablarna så fungerar det likabra. Pumpen är bara till för att tända katalysatorn tidigare vid kallstart.
av galejan
Jag provade att löda i relät till luftpumpen eftersom jag inte hade något annat,vet inte om jag gjorde rätt men det funkade inte....hade besiktnings tid ikväll så nu måste jag komma tillbaka och visa att lampan inte lyser dvs."att felet i motorstyrningen är åtgärdat"
Jag provade att löda en kabel på blecket för matar ström och på "stiftet"där tråden till spolen slutar,signalkontakten går ju till andra sidan spolen,då tyckte jag att spolen är imellan kontakterna.
Vad är det för svar systemet skall ha för att vara "nöjd"?Hur vet det att pumpen funkar eller inte?
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
galejan skrev:Min luftpump och relä har pajat efter bara ett halvår,vatten överallt......
Bilen är en 855 SE-96
Du behöver inte montera ett motstånd. Ta bara ett gammalt extraljusrelä och se till att manöverspolen hamnar emellan dom två kablarna så fungerar det likabra. Pumpen är bara till för att tända katalysatorn tidigare vid kallstart.
Du behöver luftpumpen om bilen ska vara laglig, den ingår i den avgasrening bilen är typad med.
lamdasonden övervakar mängden luft som luftpumpen pumpar in, så om du inte har nån luft pump, så får du en felkod.
av *pettson*
CarMan skrev:
*pettson* skrev:
Bilen är en 855 SE-96
Du behöver luftpumpen om bilen ska vara laglig, den ingår i den avgasrening bilen är typad med.
lamdasonden övervakar mängden luft som luftpumpen pumpar in, så om du inte har nån luft pump, så får du en felkod.
Fel fel vad gäller problematiken. Rätt angående typningen naturligtvis. Men inte ens SBP påpekar nånting eftersom dom kräver att bilen ska vara varmkörd vid kontroll.
Lamdasonden övervakar tidigast 180sekunder efter start på 850 för att undvika att kondens blåser på en het lambdasond. styrdonet är alltså helt blint i 180sekunder. Luftpumpen ska gå runt 1 minut efter kallstart (finns lite diff på årsmodeller men det snittar på nån minut, tiden är ALLTID mindre än 180 sekunder). Den är till för att späda dom hc rika avgaserna vid kallstart för att höja syrehalten, så att förkatalysatorn tänder (tänder vid drygt 200grader+), när den tänt så kommer avgastempen ut ifrån förkaten att stiga drastiskt och därmed hjälpa till att starta stora katalysatorn tidigare. (förkatalysatorn hittar du som en extra burk påsvetsad på ordinarie katalysator). Pumpen används bara om motorn är kallare än 30plusgrader.
Ingen felkod kommer att uppstå vid körning utan pump.

Inte att förglömma: Plugga pulsairventilen ordentligt så att inte avgaserna kan sticka baklänges ifall nu ventilen är felaktig och står öppen.
av Mutterdragare
Du har Fenix 5.2 bränslesystem i din bil på dessa krävs endast att reläet slår till så tänds inte motorlampan,hade du däremot haft en GLT med Motronic 4,3 eller 4.4 så hade det krävs både relä tillslag samt en förbrukare för att hålla motorlampan släckt.
av galejan
Jag har nu en månad på mej att lyckas att få lampan släckt,kanske var det så att spolen i det gamla fd. vattenfyllda relät var trasigt eller så lödde jag på fel ställe.Får se om jag hittar ett x-traljus relä eller fixar ett motstånd på 70ohm3w.(som det stod som tips i den gamla tråden jag hittade)
Jag har bytt katalysator och har nu en "pirat"katalysator som var klart mkt billigare(bytte för ca 3år sen),det här om förkatalysator, är det ngt som jag har eller gäller det bara orginal katt(det var en tydlig skillnad i storlek),om jag inte har det så faller ju hela iden med luftpumpen. :???:
av *pettson*
galejan skrev:Jag har nu en månad på mej att lyckas att få lampan släckt,kanske var det så att spolen i det gamla fd. vattenfyllda relät var trasigt eller så lödde jag på fel ställe.Får se om jag hittar ett x-traljus relä eller fixar ett motstånd på 70ohm3w.(som det stod som tips i den gamla tråden jag hittade)
Jag har bytt katalysator och har nu en "pirat"katalysator som var klart mkt billigare(bytte för ca 3år sen),det här om förkatalysator, är det ngt som jag har eller gäller det bara orginal katt(det var en tydlig skillnad i storlek),om jag inte har det så faller ju hela iden med luftpumpen. :???:
förkat finns endast orginal. Det var den lilla extraburken i framkant på katalysatorn.
av galejan
sethha1 skrev:Man måste väl även nolla felkoderna för att få lampan att slockna?
Att lägga av minus polen på batteriet nollställer felkoden,och den manövern kan jag riktigt bra vid det här laget.... :D
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]