Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dasboot
Ok, har en volvo 855 2.5se med ECC där fläkten har börjat strula nu. Så nu funkar den ibland och ibland inte. Är lite 50/50 om den funkar eller inte funkar. När den väl funkar så går den i alla lägen och även auto. Den låter som den ska och vad jag kan höra så verkar det inte vara några missljud. Om jag också minns rätt så bytte den förra ägaren fläktmotorn två gånger och även effekt steget. Så nu till mitt problem, vad ska jag börja felsöka och vad kan det vara? Det vanligaste är ju att fläkten dör och det är fläktmotorn eller effektsteget. Men nu när min funkar 50/50 så börjar jag fundera på om jag har glapp kontakt någonstans eller om jag har fukt i bilen. Alternativt om det är relät för fläkten som strular? Vad tror ni och vad ska jag börja söka felen? Om det nu är fukt i säkringslådan eller glapp/fukt vid relät hur fixar jag det på bästa sätt? Tryckluft och elektronikspray? Samt vad sitter relät?

Har sökt i forumet men inte hittat något som hjälper mig då alla andra hade en fläkt som var helt död.
Användarvisningsbild
av ovelindh
Min idé är att det är fläktmotståndet. Den sitter under handsfacket.
Plocka bort plasten vid bena så sitter den där! sitter med två torx om jag inte minns fel..

Det går faktiskt att laga!
Om du plockar ner fläkt motståndet och letar upp ett motstånd som sitter på...
Så om du kan löda eller ber nån annan så löds motståndet bort och ersätter med en vanlig el kabel i lagom storlek.
inte så stor alltså... och vips så funkar det som nytt igen.. kommer aldrig mer gå sönder!
Jag har gjort det och det funka. En kille inom volvo som gav mig tipset.

Du kan ju kolla här också! http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=31527
av *pettson*
ovelindh skrev:Min idé är att det är fläktmotståndet. Den sitter under handsfacket.
Plocka bort plasten vid bena så sitter den där! sitter med två torx om jag inte minns fel..

Så om du kan löda eller ber nån annan så löds motståndet bort och ersätter med en vanlig el kabel i lagom storlek.
inte så stor alltså... och vips så funkar det som nytt igen.. kommer aldrig mer gå sönder!

Du kan ju kolla här också! http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=31527
Nu vet jag inte om jag tappade bort nåt men.. Om du ersätter ett motstånd med en kabel.. hur ska själva motståndet kunna utöva sin funktion då..? Att fläkten startar är ju korrekt, men gör den det i rätt fart... Kan styrdonet på ecc t.ex styra fläkthastigheten som tänkt då?
Användarvisningsbild
av ovelindh
Vad jag har fått lära mig så går strömmen bara igenom motståndet i motståndet... sen kan inte jag vidareutveckla svaret har ju funkat på flera bilar som det har gjorts på... tyvärr kan inte komma med ett bättre svar...
av dasboot
ovelindh skrev:Min idé är att det är fläktmotståndet. Den sitter under handsfacket.

Efter som jag har ECC, så har jag ett effektsteg och inget fläktmotstånd. Motstånden finns enbart på bilarna med reglage då hastigheten går i 1,2,3,4. Medans med ECC:n så justerar man den steglöst eller på läget auto
av *pettson*
dasboot skrev:

Efter som jag har ECC, så har jag ett effektsteg och inget fläktmotstånd. Motstånden finns enbart på bilarna med reglage då hastigheten går i 1,2,3,4. Medans med ECC:n så justerar man den steglöst eller på läget auto
Problemet med reparationen är ju att steg 1,2,3 går igenom en kombination av motstånd för att göra olika hastighet medans hastighet 4 styrs av ett relät till vänster om fläktmotståndet. Steg 4 är batterikräm rakt på fläkten..
Användarvisningsbild
av Sparkz
ECC och effektsteget håller koll på hur mycket ström fläkten drar. Om den går trögt och drar för mycket ström kommer ECC-styrenheten att stänga av och sätta felkod (ECC och REC-knapparna blinkar en stund efter start) Effektsteget är alltså bra skyddat och går oftast inte sönder. Men det är lätt att lura sig om man mäter om det finns ström fram till fläkten när styrenheten har stängt av... Ta alltid loss och testa fläkten lös. Men håll i ordentligt, det rycker till rätt bra när den startar.

Alternativen är nu:
Smörja upp den gamla (går ett tag, men inget att lita på...)
Ny komplett fläkt original (dyrt)
Ny komplett fläkt pirat (billigare motor, brukar låta en del)
Ny motor från Bosch. (samma som sitter där från början, men lite pill att flytta över fläkthjulet utan att göra sönder det)
Beg. fläkt på skroten (vanligt fel på 850, så det finns risk att den inte går så länge)
av dasboot
Sparkz skrev:ECC och effektsteget håller koll på hur mycket ström fläkten drar. Om den går trögt och drar för mycket ström kommer ECC-styrenheten att stänga av och sätta felkod (ECC och REC-knapparna blinkar en stund efter start) Effektsteget är alltså bra skyddat och går oftast inte sönder. Men det är lätt att lura sig om man mäter om det finns ström fram till fläkten när styrenheten har stängt av... Ta alltid loss och testa fläkten lös. Men håll i ordentligt, det rycker till rätt bra när den startar.

Alternativen är nu:
Smörja upp den gamla (går ett tag, men inget att lita på...)
Ny komplett fläkt original (dyrt)
Ny komplett fläkt pirat (billigare motor, brukar låta en del)
Ny motor från Bosch. (samma som sitter där från början, men lite pill att flytta över fläkthjulet utan att göra sönder det)
Beg. fläkt på skroten (vanligt fel på 850, så det finns risk att den inte går så länge)
Perfekt, det stämmer att rec & ac knapparna blinkar efter start när den inte funkar. Så blir väll till att skruva lös den och köpa en ny boschmotor från BBB uppsala alternativt det enkla sättet och beställa en http://www.bbbab.se/contentframe.php?pr ... RMEFL%C4KT från dem och slippa flytta blad mm... Blir till att felsöka någon dag efter jobbet nu.
av dasboot
Ok, då var det problem igen nu så går fläkten på 100% hela tiden även om tändningen är avslagen. Så har fått plocka ur säkringen nu hela tiden. Så jag tänker chansa på att det är relät som är trasigt. Någon som tror på något annat?
av *pettson*
dasboot skrev:Ok, då var det problem igen nu så går fläkten på 100% hela tiden även om tändningen är avslagen. Så har fått plocka ur säkringen nu hela tiden. Så jag tänker chansa på att det är relät som är trasigt. Någon som tror på något annat?
Låt mej förtydliga..
OM du har steg 1,2,3,4 osv.. alltså ingen Ecc så har du ett relä till hastighet 4.
OM du har Ecc alltså klimator så sköter fläktmotståndet/regleringen alla hastigheter steglöst.

Såå har du fasta lägen är reläet kasst.
Har du ECC är Fläktmotståndet/ regleringen är kass.
244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]