- tis 16 dec 2008, 17:28
Ok, har en volvo 855 2.5se med ECC där fläkten har börjat strula nu. Så nu funkar den ibland och ibland inte. Är lite 50/50 om den funkar eller inte funkar. När den väl funkar så går den i alla lägen och även auto. Den låter som den ska och vad jag kan höra så verkar det inte vara några missljud. Om jag också minns rätt så bytte den förra ägaren fläktmotorn två gånger och även effekt steget. Så nu till mitt problem, vad ska jag börja felsöka och vad kan det vara? Det vanligaste är ju att fläkten dör och det är fläktmotorn eller effektsteget. Men nu när min funkar 50/50 så börjar jag fundera på om jag har glapp kontakt någonstans eller om jag har fukt i bilen. Alternativt om det är relät för fläkten som strular? Vad tror ni och vad ska jag börja söka felen? Om det nu är fukt i säkringslådan eller glapp/fukt vid relät hur fixar jag det på bästa sätt? Tryckluft och elektronikspray? Samt vad sitter relät?
Har sökt i forumet men inte hittat något som hjälper mig då alla andra hade en fläkt som var helt död.
Har sökt i forumet men inte hittat något som hjälper mig då alla andra hade en fläkt som var helt död.