Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av speedboat
hej min son har en 855 glt 97a som visade att lamdan var trasig så vi köpte en ny och skulle byta men då visade det sig att det sitter ju två stycken en främre o en bakre hur får man enklast reda på vem utav dom det är. eller är det så att nån av dom oftare är trasig mvh speedboat
Användarvisningsbild
av Claes74
speedboat skrev:hej min son har en 855 glt 97a som visade att lamdan var trasig så vi köpte en ny och skulle byta men då visade det sig att det sitter ju två stycken en främre o en bakre hur får man enklast reda på vem utav dom det är. eller är det så att nån av dom oftare är trasig mvh speedboat

kolla felkoder, finns en för varje sond.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2941
av *pettson*
speedboat skrev:hej min son har en 855 glt 97a som visade att lamdan var trasig så vi köpte en ny och skulle byta men då visade det sig att det sitter ju två stycken en främre o en bakre hur får man enklast reda på vem utav dom det är. eller är det så att nån av dom oftare är trasig mvh speedboat
Hur vet du att sonden var trasig? För att lampan med lambdamärket lös? Den lampan betyder risk för ökade avgasutsläpp och måste INTE ha med sonden/sonderna att göra.
Användarvisningsbild
av speedboat
hej jag vet att det är lamdan för jag var på volvo och felsökte men dom talade inte om att det var 2st fattar inte hur dom kunde missa det har ingen större lust att åka dit igen. men rimligtvis borde någon utav dom gå sönder oftare frågan är bara vem. mvh speedboat
av *pettson*
Phantom skrev:Gjorde de en riktig felsökning med uppmätning av komponenter, eller läste de endast ut felkoder(i så fall kanske du kan fråga igen vilken kod det var)?
Tyvärr blev det inget svar på vilken av sonderna som lättast går sönder :|
Lättast går den främre sönder..
Ska vi vara petiga så är lätt 80% av koderna på sonden falska. Sonden är den som larmar om att det är orimliga värden. Sonden är den som får skit. I själva verket är det mycket ofta trasiga slangar som läcker tjuvluft eller massmätare som mäter felaktigt. I vanlig ordning så byts sonden.. sen byts massmätaren.. SEN möjligen letas det efter slangar. Naturligtvis eftersom man har pengar att tjäna på 2 byten och 2 sålda grejor.. så mycket hade det ju inte gett att gå på o kika på slangarna direkt. Har nu en 740 -90 som står i garaget. Den tänder motorlampan om man åker på kanske 2000rpm men inte på tomgång.
En verkstad har bytt 3 sonder totalt, 2 massmätare och en styrbox. Kostnaden har jag inte frågat om men det är väl inte gratis plus att felet kvarstår. Men om nån av dom som *Felsökt* bilen hade tänkt INNAN bytena hade det inte kostat mera än möjligen 30min jobb. Kikar vi så har nån mindre begåvad bytt bränslefilter och har inte hållit emot när han/hon drog åt, så det har roterat och strypt bränsleflödet mellan pumpen och filtret. OCH dessutom strypt vägen ut ur filtret. Slangen ut är pressad mellan golvet och filtret så den är inte ens 3mm tjock. Det sipprar lite bensin bara. Bensinen räcker alltså inte till för att köra på högre varv än tomgång med rätt bränsleblandning. Det hade man ju sett om man orkat kolla bränsletrycket. Men koden sa ju *lambdasond orimlig signal* så ingen har ju kikat på nåt utan bara bytt..
Misstänker att bilägaren blir rätt förbannad om sådär 15 min när jag ringer och berättar.. :-)-)
Användarvisningsbild
av Phantom
*pettson* skrev:
Phantom skrev:Gjorde de en riktig felsökning med uppmätning av komponenter, eller läste de endast ut felkoder(i så fall kanske du kan fråga igen vilken kod det var)?
Ska vi vara petiga så är lätt 80% av koderna på sonden falska.
Det var ungefär det jag ville få fram med en felkod :???: Fick själv felkod tidigare att lamdan var dålig...men sen kunde det vara LMM...eller något annat som spökade enligt volvo och de ville göra en felsökning. I en tidigare tråd gav du, pettson, mig tips om lmm och vakuumslang. Så jag felsökte själv och hade då både en trasig lmm och en trasig slang och inget fel på lamdan.
Har även berättat detta för min svåger som har en 855 glt -97 där lamdan har bytts 3 ggr tror jag det är nu, med 1-2 års mellanrum. Han vägrar dock felsöka vidare utan går på lamdan varenda gång det lyser och en kod ger "tendens" till att det är lamdan. Jag har frågat om ytterliggare felorsaker, men det är lamdan bestämt. Är det verkligen så dålig kvalitet på utbytesdelar att en lamda håller 1-2 år. Bilen går runt 1500 mil/år. (Sorry om jag tjuvar tråden för mycket :!: )
av *pettson*
Phantom skrev:
*pettson* skrev:
Ska vi vara petiga så är lätt 80% av koderna på sonden falska.
Det var ungefär det jag ville få fram med en felkod :???: Fick själv felkod tidigare att lamdan var dålig...men sen kunde det vara LMM...eller något annat som spökade enligt volvo och de ville göra en felsökning. I en tidigare tråd gav du, pettson, mig tips om lmm och vakuumslang. Så jag felsökte själv och hade då både en trasig lmm och en trasig slang och inget fel på lamdan.
Har även berättat detta för min svåger som har en 855 glt -97 där lamdan har bytts 3 ggr tror jag det är nu, med 1-2 års mellanrum. Han vägrar dock felsöka vidare utan går på lamdan varenda gång det lyser och en kod ger "tendens" till att det är lamdan. Jag har frågat om ytterliggare felorsaker, men det är lamdan bestämt. Är det verkligen så dålig kvalitet på utbytesdelar att en lamda håller 1-2 år. Bilen går runt 1500 mil/år. (Sorry om jag tjuvar tråden för mycket :!: )
Det är möjligen om det är så dåligt kvalitet på ORGINAL utbytesdelar.. :-)-) Annars är det INTE så. En lambda ska lätt hålla 10-15000 mil En massmätare likaså. Däremot är dom likadana på alla märken vad gäller sina *felsökningar* . Har vänner som åker passat -98. Han är inne på 11 lambdan och 7 massmätaren. Inte fan var det fel på massmätaren? Eller lambdan? Nope.. en spricka i plaströret mellan bromsservot och motorn. Sorgligt är namnet..

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]