Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kai
Hej!

Är ny på detta forum, så jag vet inte om detta diskuterats tidigare, men i såfall har jag inte hittat det. Jag undrar vissa saker angående turbon:
Har läst att man ska låta bilen gå på tomgång innan man kör iväg, och innan man slår av motorn efter att man kört. Men ingen gör ju det. Gäller detta endast gamla bilar, som t.ex. Saab 99 Turbo, eller gäller det även V70:or från -98? Hur länge ska man låta den gå på tomgång i såfall? Kyls turbon efter att man slagit av motorn på en 2,4 t (193hk)?

Om man vill chippa lite (ca 50 hk), borde man kolla upp turbons skick innan, eller kan man anta att den fortfarande är i chipbart skick efter normal användning, 15 000 mil?
Finns det nåt sätt att enkelt kolla turbons skick? Avgastestet ger normala värden. Har inte märkt nån blårök eller dylikt. Hur länge ska en lättrycksturbo hålla i normalkörning?
Tacksam för svar,

Kai
Användarvisningsbild
av Claes74
oljetrycket är väl känsligt på turbomotorer, efter en kraftig acceleration så kan turbon snurra upp till 200.000 rpm, att vid detta tillfälle vrida av nyckeln och därmed stänga av smörjningen till turbon är väl inget att rekommendera.
detta gäller alla turbomotorer
av Kai
Hej,

Tack för svaret! Men jag syftar närmast på vanlig stads- och landsvägskörning. Kräver en turbomotor mera försiktighet (i tidigarenämnda avseende) i vanligt bruk, än en vanlig sugmotor för att hålla länge?
av *pettson*
Kai skrev:Hej,

Tack för svaret! Men jag syftar närmast på vanlig stads- och landsvägskörning. Kräver en turbomotor mera försiktighet (i tidigarenämnda avseende) i vanligt bruk, än en vanlig sugmotor för att hålla länge?
Om du sköter varmkörning ordentligt innan bilen stressas och sen sköter lite avkylning så håller turbon runt 20-25000 mil. Ibland håller dom längre men oftast är då impellerbladen så slitna då att det är dålig verkningsgrad i turbon istället så att ett byte ändå är att föredra.
Användarvisningsbild
av enpc
Var noggrann med byten av olja, oljefilter och luftfilter. Ren olja och ren luft är nyckeln till långt liv för turbon. Och precis som Pettsson skriver har turbon fått
jobba ordentligt så låt bilen stå på tomgång 4-5 min innan du stänger av den. Jag brukar byta om det behövs varje 10000 mil men då är det absolut inga orig grejor heller (Busar på bana). En tubro kan hålla länge om den sköts rätt. Vill du kontrollera Bara att ta loss och kontrollera delarna i turbon så ser du eller känner om du behöver byta delar.

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]