Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en Volvo 855 från 1995 med B5252 S motorn d.v.s 140 h.kr. 10 ventiler. Efter byte av startmotor till en begagnad sådan från V70 (Bosch) och omedelbar motortvätt (högtryck) därefter, felindikerar motorlampan (den med lambdatecknet). Bilen är körbar men rycker litet och det märks att något är fel i motorstyrningen. Felkod enligt motorns egen diagnostikenhet är 2-4-3. Det betyder "Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde / Signal från trottelpositionsgivaren utanför spänningsparametrarna". Motorn med fördelardosa och alla elkablar och anslutningar har nu torkat efter varmkörning. Har också torkat upp vatten ur tändstiftsbrunnarna. Jag har 0-ställt styrenheten flera gånger genom att lossa på en batterikabel. Men felet kvarstår. Har frågat på Volvo Bilia där man inte har någon uppfattning om vad som kan vara fel och fått rådet att lämna in bilen för felsökning och reparation. Men man säger att deras felkodsläsare kan inte göra någon djupare analys eftersom bilen är så gammal. Felsökningen kan därför bli dyr och jag drar mig för att lämna bilen till Bilia. Eftersom felet inte fanns tidigare tror jag att det nu uppkomna felet måste ha uppkommit antingen på grund av bytet av startmotorn, som kommer från en något nyare V70 motor, eller på grund av motortvätten. Det tror inte den som gjort jobbet. Har också frågat en expert på startmotorer som avfärdar teorin om att startmotorn orsakar felet men istället gissar på följder av motortvätten. Någon som har en idé om vad som orsakar felet och vad jag kan göra åt det? Är allmänt händig med bilar och har gjort "gör det själv jobb" i 50 år. / Nils
Hilmer skrev:Spjällägesgivaren sitter ju på spjället, strax ovanför startmotorn, kan det vara så enkelt att kontakten glidit ur?
...eller att den är vattenfylld.

Ta loss den och blås ur och ren den. Försiktigt!

Lärdomen är:

Motortvätt = trasa och spray,tillsammans med fuktig svamp.
Avspolning, speciellt med högtryck =Big no no!
Spjällägesgivaren är den här. Enkel att byta. Börja med att kolla kontakten. Själva givaren går inte att öppna utan att ta sönder den. Kostar en femtiolapp på rerurbilen om du bor nära en sådan.
https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... 80122001sv
Stort tack till alla som försökt hjälpa mig. Felet är nu avhjälpt. Det var som den förste som svarade anade. Kabeln till spjällägesgivaren hängde lös och kontaktstycket var isärtaget. Måste ha skett vid bytet av startmotorn. Var bara att klicka tillbaka kontakten. Nu går bilen bra igen. / Nils Hedström
Nihe45 skrev:Stort tack till alla som försökt hjälpa mig. Felet är nu avhjälpt. Det var som den förste som svarade anade. Kabeln till spjällägesgivaren hängde lös och kontaktstycket var isärtaget. Måste ha skett vid bytet av startmotorn. Var bara att klicka tillbaka kontakten. Nu går bilen bra igen. / Nils Hedström
Som jag anade då, skönt att det löste sig! :)

Är du säker på att det är bak[…]

Verkar ju bara vara jag som har det då. Kan […]

Vad säger ni? Ska jag köra någon […]

IMG_9189.JPG Fick detta på mailen idag. […]