Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henrikjohansson82
Har kollat på en fin 850 glt -97 som gått 15 000 mil!
Han begär 61`för den, kanske kan pruta lite!

Är detta en bra bil att slå till på???
Vad ska jag tänka på när jag tittar på den?

Tack på förhand!

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
av Marreboy
Har en likadan själv, 850 T5 -97:a, tycker det är en extremt bra bil. kolla bara så att allt verkligen fungerar, ECC, eluppvärmada säten, speglar och bakruta. Ja, du vet...småsakerna. Men speciellt ECC:n tycker jag, brukar vara strul med dessa, i varje fall vad jag erfar. Lycka till. :)
av Beckis
henrikjohansson82 skrev:Har kollat på en fin 850 glt -97 som gått 15 000 mil!
Han begär 61`för den, kanske kan pruta lite!

Är detta en bra bil att slå till på???
Vad ska jag tänka på när jag tittar på den?

Tack på förhand!

Mvh Henrik
För 61k ska den va FIN men det är ändå lite mkt tycker jag....jämfört med när jag köpte för nån månad sen.....men det tog ett tag innan jag slog till på nån oxå :-P

Utöver det som ovanstående skrev kolla även:

Oljeläckage mellan motor och växellåda, vevaxel tätning är inte ovanligt att dom pajar och sölar olja där = 2:a på besikt och ska du fixa det kostar det en bra slant om du inte gör jobbet själv förstås......lådan måste ner och bort med koppling för att komma åt.....lägg dig på backen och kolla efter

Länkarms kulled...brukar kunna va dåliga oxå men det är ju svårt att kolla utan att hissa upp......man kan bara byta hela länkarmen = piratdel ca 1000:-, biltema 398:- plus arb

Övre motorfäste

Klonk från Frjäderbenslagring, fram-bak

Takbelysning

Sen är det väl det gamla vanliga :-P

OCH sist men inte minst som redan sagt ECC......bland annat att den slår av och på som den ska.....hörs ett tydligt klick och motorn ändrar lite varv.....min har ballat ur nu efter köpet :-(........slår av och på kompressorn hela tiden.....behöver förhoppningsvis bara fylla på min

Kolla även ifall du kan hitta nåt beg test på nätet
av nicke80
Och just det dära med att behöva fylla på ac:n tyder på ett läkage och kan kosta allt från 100kr -10 000kr att laga. Beg test finns att köpa på http://www.blocket.se hitta en 850 där och titta längre mer på sidan, där står det "begtest".
Användarvisningsbild
av Ecke38
Har själv köpt en 855GLT-97 för ettpar månader sen.
Jag är jätte nöjd en så länge.
Är seviceboken full stämplad?
Är det en sedan du menar?Är det privat eller bilaffär?
lite väl dyrt tycker jag också.
Lycka till!!!
av Gemini__
Köpte en svart 855 GLT -97 19000mil nu i veckan. En ägare, svensksåld och fullservad med all dokumentation sedan ny. Cd-växlare, 7-sitsig, 16" Columba-fälgar samt fina vinterdäck, bra skick för övrigt (givetvis finns skavanker på en gammal bil, men inget oroande) Gav 45000kr.

Ni diskuterade lite kring ECC:n, föregående ägare renoverade ECC-anläggningen i somras. Gick på 12000kr, inte billigt precis. Står det i annonsen: "AC behöver fyllas" ska man nog fundera lite, troligtvis blir det dyrt om man vill återfå funktionen igen.

Mvh:
Thomas
av Smirrepung
Har själv en 850 GLT 2,5 -97..har gått 8500 mil!
Den fungerar prima och är en väldigt skön bil att äga!
Men som sagt lite små skavanker brukar det ju finnas på dem, är ju trots allt 10 år gamla drygt. Själv så har jag fått byta packbox mellan motor och växellåda som brukar vara ett vanligt problem, så som sagt kolla det! Kolla också efter rost på bromsskivorna, själv så fick jag lite nedslag på det på min senaste besiktning.

// 850 power!
av bytoken
du kan få en hyffsad x70 för dom pengarna.
av lucas99
Satsa på en S/V70 i stället, du får en bra för dom pengarna
av Erik-S
Köpte en 855 GLT igår som gått 22´ mil. Svensksåld, fullstämplad bok + kvitton,besiktningspapper etc, gott om utrustning, mycket bra skick och få ägare. Fick ge 32 000 (han begärde 39´), vilket jag tycker kändes som ett bra pris. Har dock fått leta ett tag och tittat på en del bilar innan jag hittade denna.
Mitt tips är att du letar vidare efter en billigare bil, och om du kan lägga upp 60´ ska du nog satsa på en v70 istället...
Främre avgasrör

Jag har katalysator, röret är när j[…]

Vad är det för fläckar?

Jag är inte säker var det l&aum[…]

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]