Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vigg
Har gått ett antal hundra mil nu utan felkod så det var verkligen lamdasonden som var trasig OCH jag fick en defekt ny från UK.
De ville ha tillbaka sonden så jag skickade den och har fått pengarna tillbaka :-)-)
Så inga problem att handla därifrån!!(se länk tidigare i tråden)
av *pettson*
Defekt är väl ett ord man kanske ska vara försiktig med.
Vågar ju lova att du hade köpt en no name som skulle vara samma som.. För det var inte en densosond med rätt nummer antar jag?
Tendensen var ju den att fungera i 5-30 mil eller nåt liknande. Med andra ord fel typ av sond.
En defekt lambda kommer man inte en mil med.
av vigg
Om du kliver ned från dina höga hästar och läser tråden istället så skall du se att det klarnar. Det var en Denso-sond med rätt nummer.
En defekt sond=ej korrekt funktion, och man kan komma många mil med en sådan.
Sorry darling, du lovar tunt.
av vigg
Tommty skrev:härligt att det funkar och bra att du uppdaterade!
Tackar, ja det var jäkligt skönt att bli av med det där problemet och alltid kul att kunna hjälpa någon annan stackare kanske med liknande trubbel :D
av *pettson*
vigg skrev:
*pettson* skrev:Defekt är väl ett ord man kanske ska vara försiktig med.
Vågar ju lova att du hade köpt en no name som skulle vara samma som.. För det var inte en densosond med rätt nummer antar jag?
Tendensen var ju den att fungera i 5-30 mil eller nåt liknande. Med andra ord fel typ av sond.
En defekt lambda kommer man inte en mil med.
Om du kliver ned från dina höga hästar och läser tråden istället så skall du se att det klarnar. Det var en Denso-sond med rätt nummer.
En defekt sond=ej korrekt funktion, och man kan komma många mil med en sådan.
Sorry darling, du lovar tunt.
Skönt att du är utbildad i ämnet och att jag helt enkelt läst och utfört all skit i över 20år prickfritt i onödan när det finns dom som för första gången rör något och plötsligt är kungar i ämnet. Tänk om fler som du vore på verkstäderna? Eller ja vänta.. det är det ju. Och se hur det går..

Det finns TRE sätt att få en lambda defekt.
1 Den har spruckit.. Du kommer inte runt kvarteret..
2 Värmeelementet är trasigt. Du kommer inte runt kvarteret.
3 Den är nedsmutsad och den mäter generalfel. Du får felkod inom 2-3 mil på att den slagit i taket på vad den kan reglera.

Men.. om det är fel sondtyp. Eller en sond som inte håller måttet då den är avsedd för ett annat spann. Ja då reglerar den i huvudsak rätt men klarar inte vissa situationer och där reglerar den fel. Du kommer 5-30 mil. Jag är övertygad om att det inte var en genuin densosond utan en kopia möjligen och det finns inget som kan ändra det. Oavsett om du nu plötsligt är en fena på det mesta.
Så för min del behöver du inte alls vara ledsen. Du behöver nog bara nåt 25tal år och några tusen felsökningar för att komma ikapp så ska jag fundera på vad du tycker.
Gör så istället att du sätter dej och går igenom hur styrfunktionen fungerar på volvo och kriterierna för när en kod sätts. Så korsar du det med hur en sond är uppbyggd och fungerar så ska du se. Det krävs lite mer än gissningar och dålig attityd ibland.
av vigg
*Skriver för fullt i min stora bok över saker/personer jag bryr mig väldigt lite om*
Användarvisningsbild
av Alfredo
Utmärkt bra gjort av trådförfattaren att felsöka och fixa felet, misstänker att på volvos verkst'äder är felsökning att byta delar, var själv i kontakt med en volvoverkstad som förklarade att vissa delar måste kunden betala fast orginalet varit felfritt.
Användarvisningsbild
av Vojje
Intressant tråd. Man undrar om moderatorerna satt bak på "pettsons" höga häst.
För det är väl inte detta som menas med "respekt för andra"?
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Vojje skrev:Intressant tråd. Man undrar om moderatorerna satt bak på "pettsons" höga häst.
För det är väl inte detta som menas med "respekt för andra"?
Eller så hoppades dom på att ni kunnat bete er? Jag slutade läsa zatzy för att det blev sandlåda. Ska ni hålla på och tönta er likadant här så undrar man ju om ni ska ha tillgång till ett internet...
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]