Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JH
*pettson* skrev: med 87 grader så blir det helt inom tolerans... Alltså du kommer att ha gröna värden på maskinen och du kan inte se det med blotta ögat. Inte heller är det camber eller caster som ställer till det på nåt sätt. Det som ställer till det är att hela axeln faktiskt styr åt sidan med hjulen raka som tänkt.

Nedan grovt visat.. Bilen drar snett, notera som sagt.. alla värden är gröna på en inställning,ratten står rakt, toe är korrekt, caster är inom tolerans och camber likaså. Centrumlinjen är det inte... Så mycket är det värt att mäta med snöret.. Hur många elever har man inte *lurat* genom att flytta framvagnsbalken i felsöknings/ utbildnings syfte. :-)-)
Bilden visar ju fel caster... Toe verkar OK...

Drar bilen snett så är det inte pga toe. Däremot ändras caster då framvagnsbalken flyttas i förhållande till fjäderbensinfästningarna.

Som jag la till innan du citerade:
"Unlike front toe which is self-centering because of the steering linkage..." kan man hitta om man googlar lite.

Enda gången som toe-fel fram drar snett är om det är nån speciell styrväxel. T ex nån Citroen ska tydligen ha en stark återgång till centrumläge.
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu ger vi oss. Diskussionerna har spårat ur lite väl mycket.
Fortsatta diskussioner om biltemas vara och inte vara och toe, camber osv. får ske i för det avsedda trådar och trådskaparens frågor kan vi fortsätta svara på.
/Anders
av tomas70
Mardrömmarna fortsätter.
Har nu sammanställt felkoderna på bilen.
Min fråga är, vad är allt detta, Hur åtgärdar jag dessa, blir det dyrt ?

Här nedan följer felkoderna.

A2
122 = Lufttempgivarsignal felaktig
323 = Singnal till miljölampa är felaktig = fråga, vad är detta ? jag har aldrig hört talas om nåt sånt.

A3
122 = H framhjulsgivare felaktig signal vid hastighet understigande 40 km /h
141 = Defekt givare för bromspedelläge, kortsluten til jord eller fas = fråga, Hur löser man detta egentligen. hur kollar jag detta ?
142 = Defekt bromsljuskontakt, bruten krets eller kortslutning
Nej allt funkar med bromsljusen, inga fel nånstans visuellt.
144 = Överhettade bromsskivor (endast bilar med Tracs) fråga, vad är Trace.
312 = H framhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning
314 = H bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning
322 = H framhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h
421 = Inloppsventil för bakbromsar - bruten krets eller kortslutning
444 = ingen ström till hydralmodulatorns ventiler

A7
113 = Bränslenivågivare - öppen krets
122 = Motortempraturgivarens period för lång

Så vad betyder allt detta, hur kostsamt är det att ordna dessa saker.
Ska jag skrota på er inrådan eller vad ska jag ta mig till, Nu är jag ganska besviken på denna bil.
Ge mig gärna alla fakta om varje fel och all annan nödvändig info så jag får all nödvändig vetskap om vad allt detta innebär.
av *pettson*
tomas70 skrev:Mardrömmarna fortsätter.
Har nu sammanställt felkoderna på bilen.
Min fråga är, vad är allt detta, Hur åtgärdar jag dessa, blir det dyrt ?

Här nedan följer felkoderna.

A2
122 = Lufttempgivarsignal felaktig
323 = Singnal till miljölampa är felaktig = fråga, vad är detta ? jag har aldrig hört talas om nåt sånt.

A3
122 = H framhjulsgivare felaktig signal vid hastighet understigande 40 km /h141 = Defekt givare för bromspedelläge, kortsluten til jord eller fas = fråga, Hur löser man detta egentligen. hur kollar jag detta ?
142 = Defekt bromsljuskontakt, bruten krets eller kortslutning
Nej allt funkar med bromsljusen, inga fel nånstans visuellt.
144 = Överhettade bromsskivor (endast bilar med Tracs) fråga, vad är Trace.
312 = H framhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning
314 = H bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning
322 = H framhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h
421 = Inloppsventil för bakbromsar - bruten krets eller kortslutning
444 = ingen ström till hydralmodulatorns ventiler

A7
113 = Bränslenivågivare - öppen krets
122 = Motortempraturgivarens period för lång

Så vad betyder allt detta, hur kostsamt är det att ordna dessa saker.
Ska jag skrota på er inrådan eller vad ska jag ta mig till, Nu är jag ganska besviken på denna bil.
Ge mig gärna alla fakta om varje fel och all annan nödvändig info så jag får all nödvändig vetskap om vad allt detta innebär.
JEhopp..Vi börjar med motorn.. Den är inte nåt stort problem överhuvudtaget..
Felkodsinformation 1–2–2
Villkor
Om signalen från lufttempgivaren motsvarar en temperatur under –40°C (5V) eller över 120°C (0V), sätts felkoden 1–2–2.
Ersättningsvärde
Om vattentemperaturen är lägre än 20°C, antar stryenheten att lufttemperaturen är lika med vattentemperaturen; annars antas lufttemperaturen vara 20°C.
Felorsak
-Signalledningen kortsluten till jord eller annan spänningsatt ledning.
-Avbrott på signalledning eller jordledning.
-Defekt lufttempgivare.

Felsymptom
Inga märkbara symptom.
Felkodsinformation 3–2–3
Villkor
Om styrenheten känner att strömmen genom miljölampan avviker från sitt förväntade värde sätts felkod 3–2–3.
Ersättningsvärde
Inget.
Felorsak/er
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning.
-Avbrott på signalledning.
-Defekt miljölampa.

Felsymptom
Miljölampan lyser konstant eller inte alls.

Vad gäller A7 alltså instrumenteringen

Felkodsinformation 1-1-3

Villkor
Resistansen i bränslenivågivaren överstiger 335 ohm i mer än 10 sekunder.

Felorsak
-Avbrott i bränslenivågivaren.
-Avbrott på bränslenivågivarens jordledning.
-Signalledningen kortsluten till batterispänning.
-Avbrott på bränslenivågivarens signalledning.
-Fel på mätsignalen från kombinationsinstrumentet.
-Bränslenivågivare felaktig, för stor resistans.
-Stora kontaktresistanser.

Felsymptom
-Bränslemätaren visar ständigt tom tank.
-Bränslemätaren visar för lite.
-Intermittent fel då bränslenivåmätaren ständigt visar tom tank eller för lite.

1-2-2 är faktiskt den enklaste.. byt din termostat. Bilen tar för lång tid på sej att bli varm..

Nu till din ABS.. (A3)
Sudda alla koder ( i alla uttag) och notera vilka som återkommer igen. Listan innehåller både äkta och felaktiga koder. Funkar din tankmätare t.ex är även det en falsk kod ju att det är avbrott.
Om det är avbrott i en absgivare så fungerar inte abs eller tracs. Å andra sidan har den klagat på överhettade skivor och det är endast Tracs som kan sätta den felkoden. Koden måste alltså satts när systemet fungerade. Och så var ju inte fallet nu.. Felkoden är inte nåt som ska repareras utan den talar om att bromsskivorna varit över 450grader varma (beräknat) för att tracs jobbat så hårt. (tracs är antispinn).
SÅ radera samtliga koder i samtliga uttag. Kör bilen några dagar och berätta vad som återkom. Det är ju inte roligt att jaga fel som inte finns kvar idag.. :-)-)
av tomas70
Pettson:
Både jag och sambo tackar för denna utförliga förklaring :D
Tar mig till bilen och raderar felkoderna, Återkommer med information om vad som sägs rörande felkoder eller frånvaron av dem inom några dagar.
Stort tack åter igen.
Ha en trevlig helg.

Edit:
Tankmätaren fungerar utmärkt.
Stämmer även vid innehåll av 50 liter till full tank.
Bensinförbrukningen stämmer någorlunda, Kan tycka att den går lite snålt men i övrigt inga fel alls på tankmätaren.

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?