Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xxargs
Bilden som DayDreamer visar, är en orificer-system där '30' är "burken" (receivern) jag efterfrågar - men på denna ser jag inga extrauttag för pressostat etc.. Hur jag än tittar på ritningen så ser jag inte lågtryckspressostaten inkopplad (högtryckpressotaten 20 var lätt att identifiera) , det är möjligen det som är betecknat 36 i så fall om det går ut kablar därifrån. Det är denna som i så fall spökar och drar man av kontakten på denna bör kompressorn stanna. Finns ingen lågtryckspressostat alls så är '2' en god kandidat att vara termistorn som känner av temperaturen efter evaporatorn . Men mycket beror på hur den i verkligheten är placerad.

---

Jag tror inte så mycket på överfyllnad - överfyllnad ger en kondensor fylld med kondensat, mindre aktiv kylyta, temperaturen stiger för att det inte kan avge värme och trycket ökar och resulterar att fläkten går på högfart även när det inte är så varmt ute och motorn varvar lite - är det en större överfyllnad så kan trycket bli så hög att högtryckspressostaten bryter strömmen till kompressorns magnetkoppling och det kan börja slå på och av fort - det klapprar, men då är det väldigt mycket överfyllt och trycken mycket höga (> 20 Bar) - detta gäller dock främst bilar med TXV-systemen.

Bilar med oricifer som ritningen så kan en överfyllnad istället ge att receiverburken blir ganska full med köldmedie... - men det blir inte kallare av det.

Om du har påfyllningskitet kvar och den har manometer på sig - lufta ut slangen med lite av köldmediegasen innan anslutning, anslut (läckfritt!!) och starta och sedan studera trycket på manometern - går den en bit under 2 Bar övertryck (< 30 PSI) och rören (mellan punkt 15 och 13 - 16 är själva orificern/strypningen) är så kalla att det börja frysa och frosta utan att kompressorn stannar så är det problem med lågtryckspreosstaten (36), alternativt termostaten som känner temperaturen i evaporatorn.

Är trycket över 2 Bar och trots detta börja frysa på röret mellan punkterna 15 - 13 så är det för mycket propan i gasblandningen (vilket kan kompenseras med tillsatt extra ren isobutan). När Envirosafe är utblandad med mer eller mindre stor andel kvarvarande R134a så ökar trycket lite - för det har nämligen den egenskapen att när man blandar propan/butan med R134a så ökar trycket lite högre än när man kör ren 134a eller ren Envirosafe-blandning i anläggningen. Detta "är så" när man blandar HC och R134a tillsammans då båda gaserna i flytande form inte riktigt gillar varandra (polär gas (134a) resp opolär gas (HC)) och försöker stöta ifrån varandra i blandningen vilket resulterar i lite högre tryck över den flytande blandningen) .
av Pnjk
Xxargs tack för bra svar...
Jag ska fota ett par bilder i motorutrymmet så vi är säkra på vad vi talar om innan vi går vidare.

Japp jag har tryckklockan kvar så kan även kolla sen hur högt tryck det är.

Det fans även r134a gas kvar i systemet när jag komplettera med envirosafe gasen.
av xxargs
För DIY-blandning så får man hyfsad ren isopropan (20% propan/80% isobutan) om man får tag på campingasol som heter "Jetboil Jetpower" (en grå tub) - just denna och inget annan (tex. primus power gas duger inte trots samma storlek på förpackningen då den har stor andel med n-butan (ca 50%) - förut fanns denna på addnature men idag vet jag inte vilka som har denna i sitt sortiment idag. MSR har också haft liknande blandningar på tub men jag har inte sett dessa i Sverige för att kunna undersökas...

Jag har inte undersökt tuberna av andra tillverkare på länge - möjligen kan Primus Winter Gas kvala in men detta är inte undersökt närmare ännu.

Kan man få tag på just Jetboil Jetpower så kan man få en väldigt liknande gasblandning som envirosafe om man tar 50% Jetboild Jetpower och 50 % propan mät per vikt (P2012-flaska eller husvagnsgasol med gasolen från AGA i Sverige (garanterat minst 95% propan) - kommer gasen i flaskan från Europa (och somliga lågprissfyllnadsställen även i sverige...) efter en utlandsresa så kan det vara vad som helst och med stor andel n-butan och det vill man inte ha!!)

Är man osäker - gör en tryckkontroll - en propanflaska bör ha ca 7.37 Bar vid 20 grader C, 8.52 Bar vid 25 grader C, 9.8 bar vid 30 grader C)

En blandning med 50% jetboil och 50% propan (slutlig blandning 60% propane, 40% isobutan) bör ha en tryck av 5.37 Bar vid 20 grader, 6.2 bar vid 25 grader C och 7,25 grader vid 30 grader C - det är ca 0.5 Bar högre än R134a men samtidigt har HC-blandningen glide när den expanderar och arbetspunkten i evaporatorn bör blir ganska lika som med R134a med kanske något kallare temperatur på röret efter orificern än med ren R134a.

Blir det för kallt - börja frysa efter orificern och det är besvärande isbildning i evaporatorn (fläktdraget minskar trots att fläkten går med samma hastighet) så får man blanda i lite extra Jetboil Jetpower för 50% propan och 50% isobutan-blandning.

Och slutligen - om man blandar själv - skaffa utrustning som verkligen är tätt och läckfritt - har ordentliga kranar till flaskanslutningarna för snabb avstängning, kortast praktiska möjliga slanglängder med liten innerdiameter och anslutna slangnipplar där man kan dra 40 kg på nippeln/anslutningen utan tendens att det kryper ur slangen (kan bli tvunget med dubbla slangklämmor för detta!) - och slutligen gasolgasblandningar i luft är lika brandfarligt som bensinångor !!! - Så om det läcker, se till att inte ha något med öppen låga eller ger gnistor (propangas utblandad i luft tänds inte av glöd - till skillnad från bensinångor...)

Med andra ord allt på egen risk!!.
av Pnjk
Ber om ursäkt för sista frågan angående nr 16 orificen
Då jag missa det i ditt inlägg xxargs.

Har inte hunnit kollat nått mer på systemet just men knäppte 2 bilder idag iallafall som kommer upp strax.

Kommer inte börja trixa och blanda själv men ska dock mäta trycket igen om det kan vara till hjälp

Fattar dock inte riktigt vad orificen gör även fast jag läst texten om och om igen. Är det bara typ en strypning?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]