Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Den enda klämda skarv som återfinns är i kablaget och sköter plus. Det är samma typ av skarv som finns i 850s kablage. Man har grenat ut en tjockare pluskabel till flera ställen.
Det finns anvisningar om exakt vart den återfinns och hur man ska koppla runt den. En åtgärd på maximalt 30 minuter.
Några givarskarvar som är klämda finns inte i normalfallet.
Har denna pluskabel något att göra med ABS-systemet?, och skulle ett avbrott i den kunna ge felindikationer på alla givarna? Eller borde den isf "dra med sig" andra saker också?
@Alfredo, låter som att det är ABSsjälvtestet, som en _knirrande/rasslande_ fjäder i en gammal soffa.

@taxi, oftast märker jag inte det, och de gånger jag tänker på det hade jag förmodligen avfärdat det som ett "vanligt" knirr om jag inte vetat om det här med självtestet.
av *pettson*
Kablaget bär med sej 15 spänning in i styrdonet.
Försvinner det så lyser ABS lampan och systemet är dött. Det ger samma symtom som när bottenkontakten i tändningslåset går hädan.
Det ger inga koder.
*pettson* skrev:Kablaget bär med sej 15 spänning in i styrdonet.
Försvinner det så lyser ABS lampan och systemet är dött. Det ger samma symtom som när bottenkontakten i tändningslåset går hädan.
Det ger inga koder.
Eftersom jag har felkoder på alla givare kan man alltså utesluta denna kabel?

Hade loss knappen och mätte på den oc[…]

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiv[…]

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]